Aprilia bestaat vijftig jaar. Aanvankelijk werd het scootermerk vooral aangedreven door tweetaktmotoren. In de jaren negentig kwam Aprilia met zwaardere viertaktmotoren. Sinds 2004 maakt het merk deel uit van het Piaggio-concern (Vespa) en bestaat het aanbod uit de 900 cc Shiver en de Dorsoduro-V-twins en V-vierpitters van 1000 en 1077 cc. We gingen op pad met de Shiver, een rechtstreekse concurrent van Ducati's populaire Monster-twin.
...

Aprilia bestaat vijftig jaar. Aanvankelijk werd het scootermerk vooral aangedreven door tweetaktmotoren. In de jaren negentig kwam Aprilia met zwaardere viertaktmotoren. Sinds 2004 maakt het merk deel uit van het Piaggio-concern (Vespa) en bestaat het aanbod uit de 900 cc Shiver en de Dorsoduro-V-twins en V-vierpitters van 1000 en 1077 cc. We gingen op pad met de Shiver, een rechtstreekse concurrent van Ducati's populaire Monster-twin. De Shiver kwam in 2007 in het gamma van Aprilia als een 750 cc. Vorig jaar steeg de cilinderinhoud van de door Piaggio ontwikkelde krachtbron naar 896 cc en werd die ook Euro4-conform. De watergekoelde tweecilinder in V-opstelling levert een topvermogen van 70 kW (95 pk) bij 8750 toeren per minuut. Het motorkarakter kan aangepast worden aan de omstandigheden: sportief, toer en regen. Voorts is er ook traction control zodat het achterwiel niet doorslipt als u fors versnelt. De Shiver heeft een strak, redelijk agressief design. Opvallend zijn de rode accenten: de deksels van de cilinderkoppen en het bovenste deel van het minimalistische frame. De uitlaatdempers hebben een plaats gekregen onder het zadel. Het weggedrag van de Shiver is goed en stabiel. De motor is niet te hevig. Je kunt op de snelweg het gas goed opendraaien en op de kleine wegen is het vermogen beheersbaar. Het is vooral een vrijetijdsmotor. Je kunt er mee naar het werk en terug rijden, maar plaats voor een topcase voor wat bagage is er nauwelijks. Dat betekent dat je je spullen in een rugzak of een tanktas moet meenemen. Het is een naked bike. Dat houdt in dat er geen enkele bescherming is en je vol in de wind zit. Het verbruik van de Shiver viel mee: tussen 4,5 en 5 liter per 100 kilometer. We misten wel een indicatie van het benzineniveau. Er gaat enkel een lampje branden als de reservestand is bereikt. Dan geeft het systeem ook aan hoeveel kilometer je op reserve rijdt. Je moet de kilometerstand dus altijd goed in het oog houden om in te schatten wanneer je langs het tankstation moet. Een ander punt van kritiek: de menuknop zit vlak boven de knop voor de richtingaanwijzers. Met dikkere winterhandschoenen schakel je soms onbedoeld naar andere informatie op het dashboard. Ten slotte: de prijs is met 8840 euro interessant.