Heel wat transportbedrijven rijden door Europa met halflege vrachtwagens. Volgens cijfers van het Wereld Economisch Forum wordt 24 procent van de kilometers uitgevoerd met lege vrachtwagens. In de gevulde vrachtwagens wordt amper 57 procent van de capaciteit benut. "Met onze software kunnen transporten geoptimaliseerd worden", zegt Asparuh Koev (41), de CEO van de Bulgaarse start-up Transmetrics.
...

Heel wat transportbedrijven rijden door Europa met halflege vrachtwagens. Volgens cijfers van het Wereld Economisch Forum wordt 24 procent van de kilometers uitgevoerd met lege vrachtwagens. In de gevulde vrachtwagens wordt amper 57 procent van de capaciteit benut. "Met onze software kunnen transporten geoptimaliseerd worden", zegt Asparuh Koev (41), de CEO van de Bulgaarse start-up Transmetrics. Door de transportcapaciteit beter te benutten en de ritten efficiënter te plannen, sla je volgens de computerwetenschapper twee vliegen in één klap. "Als we de kosten van de transportcapaciteit met 11 procent kunnen verminderen, kan de nettowinst van de transporteur aan het einde van de rit verdubbeld worden. Dat is een significante verbetering en als de transportsector efficiënter werkt, heeft ook de maatschappij daar baat bij in de vorm van minder congestie en minder CO2-uitstoot bijvoorbeeld", stelt Asparuh Koev. De serieel ondernemer richtte samen met Anna Shaposhnikova (CCO) en Alex Petkov (CTO) Transmetrics op in 2013. Het startkapitaal kwam van een Europees investeringsfonds en businessangels. Zo stapten Herman De Bode (ex-McKinsey en kabinetschef van vicepremier Jan Jambon) en Louis Verbeke (voormalig zakenadvocaat en erevoorzitter van Vlerick Business School) mee in het kapitaal en het bestuur van de start-up. "Asparuh en Anna zijn oud-studenten van mij. Ze volgden in 2010-2011 een voltijdse MBA-opleiding aan Vlerick. Vlaanderen is het logistieke hart van Europa, het is logisch dat ze hier starten met de uitbouw van hun netwerk", zegt Louis Verbeke. De transportsector kampt met een timingprobleem tussen het boeken en het leveren van transportcapaciteit. De transporteurs voorzien in een bepaald volume aan vrachtwagencapaciteit en daarna komen de effectieve orders van opdrachtgevers binnen. "Omdat transportbedrijven geen goed zicht hebben op welke capaciteit er werkelijk nodig is, voorzien ze altijd in te veel capaciteit. Ze willen hun klanten niet teleurstellen", zegt Koev. Hij ziet ook een paradox in het businessmodel van de transporteurs. "80 procent van de transportorders wordt geboekt op de dag van het transport, 20 procent op voorhand. Terwijl bij de transporteurs maar 5 procent van de capaciteit georganiseerd kan worden op de dag zelf en 95 procent al op voorhand vastligt. Transportbedrijven beschikken maar over 20 procent van de data die ze nodig hebben om een correcte voorspelling te maken. Transmetrics probeert die resterende 80 procent zichtbaar te maken zodat transporteurs efficiënter kunnen plannen." De informatici van Transmetrics -- het bedrijf stelt een tiental IT'ers tewerk in de Bulgaarse hoofdstad Sofia -- analyseren daarvoor de transportordergegevens van de jongste vijf jaar. "Het gaat om heel veel data tot op een vrij gedetailleerd niveau. Denk aan individuele zendingen, ophaalmomenten, levertijden, seizoenschommelingen enzovoort. Op basis van specifieke algoritmes berekenen we de te verwachten vraag en zo voorspellen we het ordervolume en maken we een capaciteitsplanning. Dagelijks kan die oefening worden aangepast en verfijnd", legt Koev uit. "Sofia is een lowcost-omgeving met heel knappe knoppen", duidt Louis Verbeke. "Bulgarije heeft een traditie in onderzoek en ontwikkeling en informatica, en in de hoofdstad is een belangrijke IT-community actief. Daarnaast is er het aantrekkelijke ondernemersklimaat met goed uitgebouwde infrastructuur, lage belastingen en lage loonkosten." Transmetrics testte de forecastsoftware uit bij DHL Express (luchtvracht), Agility Logistics (internationale logistieke dienstverlener) en het Belgische containerbedrijf ECS. Volgens CEO Asparuh Koev haalde zijn softwaretool een accuraatheid van meer dan 90 procent bij het koerierbedrijf DHL Express. "Bij Agility Logistics kon de lege ruimte in de vrachtwagens in onze steekproef verminderd worden van 47 naar 18 procent. ECS rapporteerde dan weer een daling van de lege containerkilometers met 12 procent." Sinds vorige maand is de Transmetrics-software bij de eerste betalende klant geïmplementeerd. De Oost-Europese hub van het koerierbedrijf DPD in Bulgarije zet elke nacht meer dan honderd vrachtwagens in. "Het gaat om grote volumes en langere afstanden. Ze werken met onderaannemers die ze volgens het vrachtvolume al dan niet nodig hebben die nacht. Onze software helpt DPD bij het preciezer voorspellen van de volumes die ze de volgende dagen mogen verwachten. Enkele dagen op voorhand krijgen ze zo een beter zicht op wat er zal binnenkomen en hoeveel transportcapaciteit ze moeten inzetten", weet Koev. Transmetrics biedt zijn software als een dienst via de cloud. Op basis van de gegevens in de Transport Management Systemen van de transportbedrijven kunnen er dagelijks scenario's uitgewerkt worden voor de transportcapaciteitsplanning. Klanten betalen voor die service een maandelijkse fee. Nu de eerste inkomsten geboekt worden, wil Asparuh Koev snel groeien naar een jaarlijkse omzet van een miljoen per jaar. "Mijn ambitie is op termijn uit te groeien tot een groot bedrijf. We werken voor een grote sector, transport en logistiek, dus er is veel potentieel." Maar first things first, de MBA'er wil nu eerst meer klanten overtuigen, de software verbeteren en extra diensten aanbieden. Om die nieuwe fase van de start-up te ondersteunen, zijn de oprichters van Transmetrics bezig met een nieuwe kapitaalronde. "Het gaat om kleine bedragen", zegt Louis Verbeke. "We willen tussen 400.000 en 700.000 euro ophalen. Die middelen laten ons toe de negatieve cashflow op te vangen en versneld nieuwe producten te ontwikkelen. Het is een variabel bedrag omdat het ook afhangt van de klantencontracten waarover we nu aan het onderhandelen zijn met verschillende spelers." Louis Verbeke schetst Transmetrics als het Europa van morgen. "Een mooi verhaal van hoe Oost-Europese talenten via een Vlaamse businessschool gekoppeld aan Vlaams kapitaal ondernemen en ervoor gaan. Wij brengen talent en geld bijeen, waar het ook vandaan komt." Kurt De Cat"Omdat transportbedrijven geen goed zicht hebben op welke capaciteit er nodig is, voorzien ze altijd in te veel capaciteit. Ze willen hun klanten niet teleurstellen"