Precies een jaar geleden gaf Sandra Vandersmissen, senior equityspecialist bij BNP Paribas Fortis, een top vijf van haar favoriete aandelen in Trends. Haar voorkeur ging toen naar cyclische en waardeaandelen. Vandaag zijn Vandersmissen en haar collega's voorzichtiger over cyclische bedrijven, en vooral als het gaat om ondernemingen die veel omzet realiseren in Europa. In haar nieuwe selectie zitten twee defensieve aandelen -- Sanofi en Tubize -- als bescherming tegen de economische onzekerheid. "Gezien de lagere economische groei, zijn we op korte termijn voorzichtig voor cyclische Europese aandelen", zegt Vandersmissen. "Maar als we een jaar vooruitkijken, verwachten we toch een positief effect van de stimuleringsmaatregelen die de Europese Centrale Bank onlangs heeft aangekondigd. Bovendien verbetert de zwakkere euro de concurrentiepositie van de Europese exportbedrijven."
...

Precies een jaar geleden gaf Sandra Vandersmissen, senior equityspecialist bij BNP Paribas Fortis, een top vijf van haar favoriete aandelen in Trends. Haar voorkeur ging toen naar cyclische en waardeaandelen. Vandaag zijn Vandersmissen en haar collega's voorzichtiger over cyclische bedrijven, en vooral als het gaat om ondernemingen die veel omzet realiseren in Europa. In haar nieuwe selectie zitten twee defensieve aandelen -- Sanofi en Tubize -- als bescherming tegen de economische onzekerheid. "Gezien de lagere economische groei, zijn we op korte termijn voorzichtig voor cyclische Europese aandelen", zegt Vandersmissen. "Maar als we een jaar vooruitkijken, verwachten we toch een positief effect van de stimuleringsmaatregelen die de Europese Centrale Bank onlangs heeft aangekondigd. Bovendien verbetert de zwakkere euro de concurrentiepositie van de Europese exportbedrijven." "Randstad is na Adecco de grootste uitzendgroep ter wereld. Meer dan 60 procent van de groepsomzet komt uit Europa. In de eerste helft van dit jaar heeft de koers een slecht parcours gereden. Nochtans waren de resultaten in het tweede kwartaal verre van slecht. De organische omzetgroei per gewerkte dag steeg van 3,6 procent in het eerste kwartaal naar 4,5 procent in het tweede. De operationele winstmarge klom bovendien met 50 basispunten. De moeilijke omstandigheden in Frankrijk, met zijn zwakke economie, en Duitsland, waar de uitzendsector wordt hervormd, werden ruimschoots gecompenseerd door de sterke prestatie in de Verenigde Staten. Ook de werkgelegenheid bij de Nederlandse kmo's is verbeterd. Op basis van het herstel in juli, na de zwakke maand juni, verwacht het management dat de winst nog zal groeien. Wij vinden Randstad te goedkoop gewaardeerd, zelfs als we rekening houden met de lage groei in Europa." Beurs: Amsterdam; ticker: RAND Koersdoel op 12 maanden: 52 euro "We zien de Nederlandse verzekeraar Aegon als de ideale manier om via een Europees aandeel in te spelen op de verwachte hogere Amerikaanse rente en de sterkere dollar. Op basis van zijn beurskapitalisatie is Aegon de op zeven na grootste Europese verzekeraar. De groep realiseert 70 procent van haar omzet in de Verenigde Staten, waar ze het nummer vijf is met een marktaandeel van 4 procent. De twee andere belangrijke markten zijn Nederland en Groot-Brittannië. De financiële doelstellingen van het management zijn volgens ons haalbaar: een winstgroei van 7 à 10 procent per jaar, een rendement op het eigen vermogen van 10 à 12 procent tegen 2015 en een verdere optimalisatie van de balans. Aegon heeft een sterke solvabiliteitspositie, en vanaf 2015 en 2016 kan er ruimte komen om eigen aandelen in te kopen. We vinden de waardering van het aandeel laag. Een rendement op het eigen vermogen van 10 procent in 2015 kan de koers fors doen stijgen." Beurs: Amsterdam; ticker: AGN Koersdoel op twaalf maanden: 8 euro "Het Britse WPP, 's werelds grootste reclamebureau, speelt in deze aandelenselectie de rol van wereldwijde groeionderneming. 40 procent van de winst komt uit de Verenigde Staten, 30 procent uit Europa en 30 procent uit de groeilanden. Via WPP kan een belegger niet alleen inspelen op de nieuwe trends van digitalisering en onlinereclame, maar ook op de wereldwijde economische groei. De reclamemarkt zou in 2014 en 2015 groeien met 4,5 en 5 procent door het toenemende belang van de groeimarkten en de digitalisering van de reclamemarkt. Hoewel de nieuwe media en de technologische vooruitgang druk zetten op de prijs van reclame, denken we dat WPP daar sterk in staat." Beurs: Londen; ticker: WPP Koersdoel op 12 maanden: 14,2 GBP"In een wereld met groeipijnen waar de verkoopprijzen onder druk staan, moet elke gediversifieerde aandelenportefeuille defensieve waarden bevatten. De farmaceutische sector heeft in het verleden geleden onder heel wat prijsdruk, maar het ergste lijkt achter de rug. Sanofi is een van de meest gediversifieerde ondernemingen in die branche. 30 procent van de omzet komt uit de groeilanden. We zijn vooral onder de indruk van het recente nieuws over het geneesmiddelenonderzoek, waardoor Sanofi meer en meer evolueert naar een volwaardig farmaceutisch bedrijf. Zo waren er de positieve resultaten in het diabetes- en in cardiologisch onderzoek. Samen met de licht positieve impact van de sterkere dollar zorgt dat voor een duurzame winstgroei, een stijgend dividend en een kleinere koerskorting tegenover bijvoorbeeld concurrent Novartis." Beurs: Parijs; ticker: SAN Koersdoel op 12 maanden: 90 euro"Tubize is het tweede defensieve aandeel in onze selectie. We blijven fundamenteel positief over UCB, maar het aandeel is duur. De hoofdaandeelhouder Tubize, die een belang van 34 procent in UCB heeft, is wel koopwaardig. De holding noteert met een korting van 40 procent tegenover het aandeel van UCB, wat hoger is dan bij de andere Belgische monoholdings (30 procent bij Solvac en 34 procent bij KBC Ancora). De korting is ook groter dan het vijfjarige gemiddelde van 37 procent. Een mogelijke verklaring daarvoor zijn de hoger dan gemiddelde schuldaflossingen, waardoor Tubize slechts een derde van het ontvangen dividend uitkeert aan zijn aandeelhouders. Maar we zien die situatie verbeteren door de sterke groei van UCB en de mogelijke verkoop van de divisie generische geneesmiddelen. Bovendien zou de korting volledig wegvallen bij een overname van UCB -- wat altijd mogelijk is. Het koersdoel van 70 euro voor Tubize is gebaseerd op een korting van 30 procent en een koersdoel van 70 euro voor UCB." Beurs: Brussel; ticker: TUB Koersdoel op 12 maanden: 70 euroMATHIAS NUTTIN