Geen wonder dat Carglass de Supergazelle-trofee in de provincie Limburg in ontvangst mag nemen. De onderneming is een onwaarschijnlijk fenomeen. Ruim 90 procent van de bevolking kent Carglass. En nochtans herstelt of vervangt dit bedrijf 'enkel' autoruiten. En een autobestuurder heeft amper om de zes, zeven jaar een probleem met zijn ruit.
...

Geen wonder dat Carglass de Supergazelle-trofee in de provincie Limburg in ontvangst mag nemen. De onderneming is een onwaarschijnlijk fenomeen. Ruim 90 procent van de bevolking kent Carglass. En nochtans herstelt of vervangt dit bedrijf 'enkel' autoruiten. En een autobestuurder heeft amper om de zes, zeven jaar een probleem met zijn ruit. Omdat het zo zelden gebeurt, moet Carglass voortdurend in de hoofden aanwezig zijn, motiveert Caroline Ameloot, de verkoop- en marketingdirecteur van Carglass België. "Maar we hebben geen enorme reclamebudgetten. We gebruiken de reclame zeer efficiënt. Tijdens de spits 's morgens en 's avonds zal je ons vaak op de radio horen." In 2010 bedroeg het brutobudget (zonder kortingen) 6 miljoen euro. Carglass lijkt wel onstuitbaar. In de hoofdzetel aan de Trichterheideweg in Hasselt kunnen CEO Jean-Paul Teyssen en Caroline Ameloot alleen maar vooruitgangscijfers tonen. De omzet sprong van 37,6 miljoen euro in 1996 naar bijna 168 miljoen in 1999. En in 2010 werd vlot de kaap van 200 miljoen euro overschreden, naar 208 miljoen euro omzet in België. Het voorbije decennium ging de omzet op die manier maal drie. Er komen nog meer superlatieven. De klantentevredenheid overschrijdt het niveau van 90 procent. Carglass belandde voor de tweede keer op rij in de top tien van Beste Werkgevers. En België, als dochter van het internationale Belron, speelt een primordiale rol in de groep. Belron is een 92,7 procentdochter van de Belgische beursgenoteerde vennootschap D'Ieteren en is actief in 33 landen. Belron haalde in 2010 een omzet van 2,8 miljard euro. Belron leerde de beste praktijken in België over marketing, informatica, verkoop. Belgische Carglass-technici reizen de wereld rond en verspreiden hun technische kennis tot in China en Rusland. Jean-Paul Teyssen onderhandelde in een vorige functie wereldwijde contracten met klantenverzekeraars. Die kennis wordt nu verder toegepast vanuit het hoofdkantoor van Belron in Londen. "We moeten vooral opletten dat we niet zelfgenoegzaam worden", herhaalt en benadrukt Jean-Paul Teyssen meermaals. Een bewierookte firma mag zich niet in slaap laten wiegen. Maar Carglass heeft ook wel de Belgische markt mee. Die blijft aardig groeien. Door diverse factoren, zoals vandalisme. Guur winterweer, zoals in 2010, en slechte wegen, zorgen voor steentjes op de weg, en dus kleine inslag in de autoruiten. "De ruiten worden ook steeds groter", meldt Caroline Ameloot. "De oppervlakte glas is enorm toegenomen." Er is ook het grote succes van de monovolumewagens, met veel glas. Daarnaast worden met bedrijfswagens doorgaans meer kilometers gereden dan met een particuliere wagen. Hoe meer kilometers, hoe meer kans op beschadiging van de autoruiten. "De particuliere consument betekent bijna de helft van onze klanten", maakt Jean-Paul Teyssen de balans. Dit komt ongeveer overeen met het percentage wagens dat in België verzekerd is tegen schade aan de autoruit. Met die 50 procent zit België in een Europese vergelijking aan de lage kant. De grote professionele klanten van Carglass zijn leasing- en verzekeringmaatschappijen, en de vloten van grote bedrijven. Tot de klanten behoren onder meer AXA, Belgacom, BNP Paribas Fortis, Ethias en KBC Verzekeringen. De toenemende oppervlakte van de autoruiten creëert bij Carglass ook wel uitdagingen. Hasselt is niet alleen het hoofdkantoor voor de Belgische activiteiten. Het is ook het Europese distributiecentrum voor Benelux en Duitsland. Er zijn 200.000 autoruiten in voorraad, en tienduizend referenties. Jaarlijks worden er 800.000 autoruiten en twee miljoen toebehoren getransporteerd. "Sommige wagens hebben tot honderd mogelijke ruiten", telt Caroline Ameloot. Carglass heeft ook onderdelen zoals regensensoren. Met 11,7 miljoen herstellingen of vervangingen wereldwijd per jaar, is Belron dan ook een van de belangrijkste klanten van de glasfabrieken. Carglass bestelt de autoruiten zelf en rechtstreeks, los van de autoproducent. Het lijkt allemaal een bijzonder technische business. Is het ook, uiteraard. Carglass ontwikkelt bijvoorbeeld eigenhandig speciale mechanische apparatuur waarmee busruiten worden vervangen. Die wegen al gauw 100 kilo zwaar. En toch zal een bedrijfspresentatie uiterst zelden over techniek gaan. Carglass heeft het steeds weer over klantenvriendelijkheid. "Iedereen die geen twee linkse handen heeft, kan bij ons terecht", werft Caroline Ameloot. Want ook Carglass voelt uiteraard de factor knelpuntberoep. "Maar voor ons is het belangrijker dat onze monteurs klantvriendelijk en commercieel ingesteld zijn. Onze profielen zijn zeer divers. We hebben ook verplegend personeel." De monteurs worden bovendien in huis opgeleid. De installatie van autoruiten wordt op geen school aangeleerd. Een volledige opleiding duurt twee jaar. In 2010 kregen de 850 werknemers 22.000 uren opleiding. "We organiseren ook nationale en internationale wedstrijden voor monteurs", meldt Jean-Paul Teyssen. Voor de winnaars zijn er dan diverse beloningen. . WOLFGANG RIEPLIn vier van de zes wedstrijden werd een Belgische Carglass-monteur uitgeroepen tot de beste van de wereld.