De autowereld kijkt al lang uit naar de lancering van een nieuwe BMW 3. De berline zette de nieuwe norm in de middenklasse. Niet met zijn uiterlijk, veeleer met zijn sportieve rijgevoel. Die reputatie legde de constructeur uit Beieren geen windeieren: van de zes generaties zijn er in veertig jaar 15 miljoen gebouwd en verkocht.
...

De autowereld kijkt al lang uit naar de lancering van een nieuwe BMW 3. De berline zette de nieuwe norm in de middenklasse. Niet met zijn uiterlijk, veeleer met zijn sportieve rijgevoel. Die reputatie legde de constructeur uit Beieren geen windeieren: van de zes generaties zijn er in veertig jaar 15 miljoen gebouwd en verkocht. Begin maart verschijnt de zevende generatie van de 3-Reeks in de showroom, en opnieuw wordt het in de eerste plaats een auto voor de fleet. Dik drie op de vier exemplaren worden verkocht als bedrijfswagen of aan zelfstandigen en vrije beroepen. Daarom blijft de 3 ook een model dat vooral met een dieselmotor wordt verkocht. Het zal deze keer niet anders zijn, en daar is niets mis mee: de nieuwste generatie dieselmotoren scoort in uitstoot minstens even goed of beter dan vergelijkbare benzinemotoren. Goedkoop is de 320 d allerminst, vooral niet als je leuke dingen van de optielijst plukt. Onze testwagen dikte de instapprijs van 40.020 euro moeiteloos aan tot 65.000 euro. Onbetaalbaar voor de meeste particulieren. Daar ligt BMW niet van wakker: als bedrijfswagen kan het Duitse merk zijn 3-Reeks wel heel interessant aanbieden. Daarvoor zorgen vernuftig samengestelde optiepakketten en vooral een hoge restwaarde. Zoals de ongeschreven regel in autoland wil, is de nieuwe 3 iets groter dan zijn voorganger. Daar worden vooral de passagiers achterin vrolijk van, want er is meer beenruimte. De koffer heeft een inhoud van 480 liter, wat in dit segment best riant mag worden genoemd. Het interieur voelt vertrouwd aan. De cockpit is, typisch, naar de bestuurder toe gebouwd. Om alle elektronische snufjes op te sommen, is hier te weinig ruimte. Veel van die systemen, zoals functies aansturen met je stem of gebaren, zul je niet intensief gebruiken, temeer omdat ze niet altijd feilloos werken. Maar in deze digitale tijden, met een generatie die geconnecteerd is opgegroeid, moet een premiummerk al die hightech wel aanbieden. Het rijgevoel van de 3-Reeks zit goed. Je voelt dat de ingenieurs zich hebben ingespannen om het onderstel weer heel wat dynamischer te maken. Die deugd was in de vorige generaties wat verdwenen, maar is helemaal terug.