De Europese luchtvaartmaatschappijen halen steeds slechtere resultaten als het op stiptheid aankomt. Maar ook in de VS lopen de zaken stilaan uit de hand. Vorige week maakte de Federal Aviation Administration (FAA) het aantal klachten van juli bekend; het werd een record van bijna 100 klachten per dag.
...

De Europese luchtvaartmaatschappijen halen steeds slechtere resultaten als het op stiptheid aankomt. Maar ook in de VS lopen de zaken stilaan uit de hand. Vorige week maakte de Federal Aviation Administration (FAA) het aantal klachten van juli bekend; het werd een record van bijna 100 klachten per dag. Wat is er aan de hand? Volgens zowel Europese als Amerikaanse carriers is er slechts één schuldige voor de malaise: de luchtverkeersleiding. De Europese luchtverkeersleiders probeerden eerder dit jaar de problemen binnen de perken te houden door de vluchten binnen zogenaamde corridors anders te organiseren. Zonder veel merkbare positieve gevolgen. Zijn de torens onderbemand en/of zitten er onbekwame bureaucraten achter de schermen? Volgens de luchtvaartmaatschappijen dus wel, hoewel zij die termen niet gebruiken. Voor hen vormen de luchtverkeersleiders een makkelijk excuus. De maatschappijen organiseren de vluchten, de verkeersleiding is een zaak van lokale overheden. In het conflict dat stilaan escaleert, lijken zij een makkelijk doelwit. Daarom pleitte de Amerikaanse National Air Traffic Controllers Association vorige week over de hele lijn onschuldig. De oorzaak van de hemeltergende vertragingen? De luchtvaartmaatschappijen zélf en de beheerders van luchthavens. Zij vragen en kennen namelijk de zogenaamde "slots" toe en die zijn vaak onhaalbaar. De luchtverkeersleiders illustreerden die bewering met voorbeelden uit de praktijk. Zo waren er op 29 juli op Dallas Forth Worth van 18 tot 18.10 uur 57 landingen en starts voorzien. De maximale capaciteit voor tien minuten bedraagt op deze luchthaven echter slechts 35 bewegingen. In Minneapolis stonden op 12 augustus tussen 7 en 7.15 uur 44 landingen en starts op het schema. Maximaal aantal bewegingen voor één kwartier: 30. Zo gingen de luchtverkeersleiders nog een tijdje door. Hun voorzitter wees er bovendien op dat er sinds begin dit jaar per dag liefst 600 binnenlandse (commerciële) vluchten waren bijgekomen. De man zei dat de maatschappijen iedere keer proberen om "in een zak van vijf pond, tien pond zand te stoppen."De repliek van de carriers viel vrij pover uit. "De verkeersleiders moeten niet zoeken naar zondebokken, maar naar een manier waarop ze de klanten ter wille kunnen zijn."Naar aanleiding van de klachten wil het Amerikaans Congres iets doen aan de rechten van de passagiers. In een onbewaakt moment liet één van de Congresleden zich ontvallen: "Ik geloof dat gewoon te veel mensen op hetzelfde ogenblik de lucht in willen."MARLEEN FYNHOUDT