Outplacementbureau Scan-In heeft niet langer alleen aandacht voor afgeschreven werknemers, maar biedt ook begeleiding aan de blijvers.
...

Outplacementbureau Scan-In heeft niet langer alleen aandacht voor afgeschreven werknemers, maar biedt ook begeleiding aan de blijvers.Het was al langer geweten : veel op kostenbesparing gerichte reorganisaties, downsizings of re-engineerings met banenverlies leiden niet tot het verhoopte resultaat. Onderzoek reveleerde dat een belangrijke bron van problemen te vinden is bij de medewerkers die verder roeien. Coutts-Alternative-Curriculum Plus, de Belgische outplacement-fusiedochter van de Britse Coutts Consulting Group, pakt sinds kort dit knelpunt structureel aan via de nieuwe nv Scan-In. Motor achter de blijversbegeleiding is psychologe Else Van Soest. De eerste tien jaar van haar carrière werkte Van Soest in de klinische sector (consultaties en vorming met groepen). De volgende tien jaar deed ze aan koppensnellerij bij het vorig jaar ter ziele gegane Ores. In september 1996 zette Van Soest Scan-In in de steigers. "Als men mensen ontslaat om kosten te drukken, is het resultaat achteraf vaak slecht," weet Van Soest. "Precies omdat men met de blijvers niets heeft aangevangen. Die voelen zich ook bedreigd en krijgen meer werk. Wij werken rond deze veranderingen : waarom is het moeilijk ermee te leven, wat zijn je emoties, hoe ga je ermee om, hoe kan je je ertegen wapenen ? Daarnaast helpen wij de mensen met het zich positioneren via een sterkte-zwakte-analyse. Nog een stap verder is het bevorderen van de employability. Daaruit volgt dan een volgende sprong : naar welke functie wil ik gaan, wat zijn mijn doelstellingen, wat is mijn professionele toekomst ? Meestal evolueren de blijvers binnen de onderneming naar een nieuwe functie, sommigen beslissen na het beantwoorden van al deze vragen echter zelf dat ze iets totaal anders willen doen." Inmiddels heeft Scan-In er al enkele projecten opzitten. Het belangrijkste was de begeleiding van de opslorping door een verzekeringsmaatschappij van een bank. De bank verdween, zodat de medewerkers ervan met een dubbele verandering werden geconfronteerd : zich inschakelen in een nieuwe cultuur en overschakelen naar een nieuwe functie en werkdomein. In totaal werden 100 personen begeleid. Een van de aspecten daarbij was hen opnieuw te leren solliciteren, want zij moesten intern hun kandidatuur stellen bij het nieuwe bedrijf.Else Van Soest : "Wij spelen vooral in op de hele emotionele curve van stress en onzekerheid die mensen in zo n situaties doormaken. Als ze weten dat ze ondersteund worden in hun aanpassingsproces en nog belangrijker vertrouwen kunnen hebben in de begeleider, als ze merken dat het proces dat ze doorworstelen heel normaal is, loopt het veel vlotter. We behandelen alle individuele gegevens confidentieel en brengen slechts globaal verslag uit bij de bedrijfsleiding."ELSE VAN SOEST (SCAN-IN) Wij spelen in op de emotionele curve die de blijvers bij reorganisaties doormaken.