Volvo XC90

Een wagen voor alle wegen.

Vanaf begin 2003 zal de nieuwe Volvo XC90 mondjesmaat op de Belgische wegen verschijnen. Wie de auto vandaag bestelt, moet een jaar wachten op de sleutels. Een van de redenen voor de wachttijd is dat 90% van de geproduceerde XC90’s naar de VS uitgevoerd wordt, waar Sports Utility Vehicles (SUV) een substantieel deel van de autoverkoop uitmaken. In België zijn er sinds de presentatie in januari 2002 meer dan 850 stuks verkocht.

De jongste telg van de Zweedse autofamilie is een stoere wagen voor alle wegen. De XC90 vist daarmee in dezelfde vijver als de smallere BMW X5, die zich zowel op als naast de verharde wegen thuis voelt. De Mercedes ML, Lexus RX300 en Jeep Grand Cherokee worden vaak als concurrenten geciteerd. Die vergelijking gaat echter niet op omdat die auto’s 4×4 terreinwagens van het zuiverste soort zijn.

De massieve XC90 heeft zijn goed rijgedrag te danken aan de technisch hoogstaande permanente vierwielaandrijving. Dankzij de grote wielbasis, het brede wielspoor en de uitstekende ophanging zijn het rij- en zitcomfort voortreffelijk. Het interieur is ruim en stil, zowel bij de diesel- als de benzineversies. De drie zetelrijen zijn trapsgewijs hoger geplaatst.

Geheel trouw aan zijn traditie heeft Volvo gezorgd voor een uitstekende veiligheidsuitrusting. Een korte samenvatting van wat in de XC90 te vinden is: frontale airbags, zijdelingse airbags op de drie zetelrijen, gordijnairbags, veiligheidsgordels met een gedoseerd ontspansysteem op elke zetel, extra verstevigd dak (conform de VS-normen) en elektronische systemen (ESP) die besturingsfouten ongedaan maken. Nieuw is de Roll Stability Control ( RSC), een systeem dat via sensoren de chauffeur voortdurend op de hoogte houdt van de rolsnelheid en de rolhoek en zo ongevallen op hellingen moet voorkomen.

De SUV van Volvo moet het hebben van zijn veelzijdigheid. Hij kan dienen als gezinsauto, als wagen voor het werk of als polyvalente vrijetijdsauto. Om aan die functies te voldoen beschikt de wagen over een interieur dat zich makkelijk laat ombouwen. Handig voor ouders met kleine kinderen is dat de middelste zitplaats van de tweede rij naar voren kan worden geschoven. Op die manier zit de peuter vlakbij mama en papa. Aan ruimte ook geen gebrek. Elk van de zeven zetels is apart verstelbaar en gemakkelijk neer te klappen.

Met de T6-benzinemotor (272 pk) en de Geartronic automaat is de XC90 verkrijgbaar vanaf 47.250 euro. Uitgerust met de common rail Volvo D5 turbodiesel kost hij 42.870 euro. Hoewel de standaard comfort- en veiligheidsuitrusting op zich overvloedig zijn, kan de XC90 Cross Country persoonlijk worden ingevuld dankzij de Volvo-Lines: Comfort (1150 euro), Premium (1250 euro), Winter (1100 euro) en Mobility-line (4900 euro).

Patrick op de Beeck [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content