V olvo staat niet meteen bekend om zijn exclusieve modellen. Toch moet de nieuwe XC90 onder die categorie worden gerekend. De alleterreinwagen zal vanaf begin 2003 slechts mondjesmaat op de Belgische wegen verschijnen. Wie de auto vandaag bestelt, moet een jaar wachten op de sleutels. Een van de redenen voor de uitzonderlijk lange wachttijd is dat 90% van de geproduceerde XC90's naar de VS uitgevoerd wordt, waar Sports Utility Vehicles (SUV) een substantieel deel van de autoverkoop uitmaken. In Belg...

V olvo staat niet meteen bekend om zijn exclusieve modellen. Toch moet de nieuwe XC90 onder die categorie worden gerekend. De alleterreinwagen zal vanaf begin 2003 slechts mondjesmaat op de Belgische wegen verschijnen. Wie de auto vandaag bestelt, moet een jaar wachten op de sleutels. Een van de redenen voor de uitzonderlijk lange wachttijd is dat 90% van de geproduceerde XC90's naar de VS uitgevoerd wordt, waar Sports Utility Vehicles (SUV) een substantieel deel van de autoverkoop uitmaken. In België zijn er sinds de presentatie in januari 2002 meer dan 850 stuks verkocht. De jongste telg van de Zweedse autofamilie is een stoere wagen voor alle terreinen. Met die omschrijving wil de XC90 zich subtiel onderscheiden van de 4X4-wagens. Modder en zand schrikken de wagen niet af, maar ze zijn evenmin zijn geliefkoosde biotoop. De XC90 vist daarmee in dezelfde vijver als de BMW X5, die zich zowel op als naast de verharde wegen thuis voelt. De massieve XC90 heeft een uitstekend rijgedrag, wat niet vanzelfsprekend is door de permanente vierwielaandrijving. Dankzij de grote wielbasis, het brede wielspoor en de uitstekende ophanging zijn het rij- en zitcomfort voortreffelijk. Het interieur is ruim en stil, zowel bij de diesel- als de benzineversies. De drie zetelrijen zijn hoog geplaatst, zodat passagiers en chauffeur het gevoel krijgen dat ze zich op een uitkijkpost bevinden. Geheel trouw aan zijn traditie heeft Volvo gezorgd voor een uitstekende veiligheidsuitrusting. Een korte samenvatting van wat in de XC90 te vinden is: frontale airbags, zijdelingse airbags op de drie zetelrijen, gordijnairbags, moderne veiligheidsgordels op elke zetel, extra verstevigd dak (conform de VS-normen) en elektronische systemen die besturingsfouten ongedaan maken. Nieuw is de Roll Stability Control ( RSC), een systeem dat ongelukken waarbij de wagen van een helling tolt, moet voorkomen. Via sensoren wordt de chauffeur voortdurend op de hoogte gehouden van de rolsnelheid en de rolhoek. De SUV van Volvo moet het hebben van zijn veelzijdigheid. Hij kan dienen als gezinsauto, als wagen voor het werk of als polyvalente vrijetijdsauto. Om aan die functies te voldoen beschikt de wagen over een interieur dat zich makkelijk laat ombouwen. Handig voor ouders met kleine kinderen is dat de middelste zitplaats van de tweede rij naar voren kan worden geschoven. Op die manier zit de peuter vlakbij mama en papa. Aan ruimte ook geen gebrek. Elk van de zeven zetels is apart verstelbaar en gemakkelijk neer te klappen. In de vrijgekomen laadvloer kan bijvoorbeeld sportmaterieel vervoerd worden of Zweedse kasten.Met de T6-benzinemotor (272 pk) is de XC90 verkrijgbaar vanaf 47.250 euro. Uitgerust met de common rail Volvo D5 turbodiesel kost hij 42.870 euro.Patrick op de Beeck [{ssquf}]