De stoer ogende Volvo XC70-break is gebouwd op dezelfde vloerplaat als de S60 en S80. De wagen is afgeleid van de V70, de meest exclusieve Volvo-break, en valt vooral op door zijn verhoogde koetswerk en agressieve, zwarte snoet. Vandaag zit er onder de motorkap van deze auto, die comfortabel plaats biedt aan vijf inzittenden, een turbobenzinemotor van 200 pk. Maar in september wordt de XC70 D5 gelanceerd, en vanaf dan zal de Volvo h...

De stoer ogende Volvo XC70-break is gebouwd op dezelfde vloerplaat als de S60 en S80. De wagen is afgeleid van de V70, de meest exclusieve Volvo-break, en valt vooral op door zijn verhoogde koetswerk en agressieve, zwarte snoet. Vandaag zit er onder de motorkap van deze auto, die comfortabel plaats biedt aan vijf inzittenden, een turbobenzinemotor van 200 pk. Maar in september wordt de XC70 D5 gelanceerd, en vanaf dan zal de Volvo het pas echt kunnen opnemen tegen de dieselbreaks uit de klassen Audi A6, BMW 5 Touring en Mercedes E-Klasse Break. Met de D5-versie wil Volvo immers een graantje van het succes van de exclusieve diesels meepikken. Zo'n 94% van alle verkochte A6 Avant Breaks vandaag zijn TDI-modellen. Bij de BMW 5 Touring is de diesel goed voor 92% van de verkoop, terwijl bij de Mercedes E-Klasse Break 97% van alle verkochte wagens dieselmodellen zijn. Normaal dat Volvo met de XC70 niet bij de pakken kon blijven zitten. Met de D5 wordt niet alleen het sportieve, jongere imago van Volvo fel opgekrikt, maar boort het automerk ook een nieuw klantenpotentieel aan. Naast de vele sportieve T-versies dient de XC70 D5 zich aan als een veroveraar, die lonkt naar 'vreemde' kopers.Met een moderne permanente vierwielaandrijving, een metalen plaat die de vitale organen onder de auto beschermt, een veilig rijgedrag en de nieuwe turbodieselmotor kunt u met de Volvo Break makkelijk de verharde weg verlaten. De XC70 D5 voelt zich goed op alle wegen, al gaat het natuurlijk niet om een 4x4-terreinwagen. Op onverharde baantjes, boswegen, zand-, kiezel- en slijkpaden kan de XC70 D5 best zijn mannetje staan. Zelfs op een glad wegdek blijft de wagen perfect bestuurbaar. En voor wie daar nog niet voldoende aan heeft: in de XC70-versies zitten een uitermate veilige passagierskooi en een zeer volledige veiligheids- en comfortuitrusting. U merkt het: investeren in een Volvo XC70 D5 geeft u niet alleen veel rijplezier. Het accent ligt op rijveiligheid en rijcomfort, gekoppeld aan een exclusief imago. Het XC70-interieur lijkt als twee druppels water op het exclusieve interieur van de S80, het vlaggenschip van Volvo. Ook de comfortabele S80-zetels zijn trouwens in de XC70 gemonteerd.De XC70 zal, zodra de D5-versie op de markt is, in vier uitvoeringen beschikbaar zijn. De prijzen variëren tussen 37.300 euro en 39.480 euro. Aanvankelijk wordt de XC70 D5 alleen met een - uitstekende - automaat uitgerust, maar vanaf het modeljaar 2003 kunt u bij de D5-versie ook voor een handgeschakelde versnellingsbak opteren. Hoe knap die manuele versnellingsbak ook moge zijn, onze voorkeur gaat naar de geartronic, die zich automatisch aan de rijstijl van de bestuurder aanpast. Patrick op de Beeck [{ssquf}]