Voor wie er nog aan mocht twijfelen, levert de XC60 het ultieme bewijs: bij Volvo is lijfelijke bescherming een absolute prioriteit. Deze SUV profileert zich immers als de veiligste Zweed ooit. Met de veiligheidsuitrusting en de technologieën die u voor allerlei calamiteiten moeten behoeden, kunnen we bladzijden vullen. We zullen er dan maar eentje uitpikken, omdat het echt innoverend is: City Safety. Werd ontwikkeld om frontale aanrijdingen bij lage snelheid te vermijden. Uit on...

Voor wie er nog aan mocht twijfelen, levert de XC60 het ultieme bewijs: bij Volvo is lijfelijke bescherming een absolute prioriteit. Deze SUV profileert zich immers als de veiligste Zweed ooit. Met de veiligheidsuitrusting en de technologieën die u voor allerlei calamiteiten moeten behoeden, kunnen we bladzijden vullen. We zullen er dan maar eentje uitpikken, omdat het echt innoverend is: City Safety. Werd ontwikkeld om frontale aanrijdingen bij lage snelheid te vermijden. Uit onderzoek bleek immers dat zowat negen ongevallen op tien het gevolg zijn van verstrooidheid. De helft van die aanrijdingen zijn van het type kop/staart. En als u het zelf al eens meemaakte, die verstrooidheid, dan is er 50 procent kans dat u niet eens geremd hebt: een op twee van die aanrijdingen bij lage snelheid gebeuren omdat de bestuurder zijn blik op iets anders heeft gericht. Of gewoon niet bij de les is. Dus kan de XC60 zelf gaan remmen als hij een aanrijding ziet naderen en de snelheid lager is dan dertig per uur. Inderdaad: de snelheid van aanschuifverkeer in de stad. En wees gerust: het systeem grijpt (zowel overdag als 's nachts) niet ten onpas in. Wel pas als een aanrijding zonder remmen volstrekt onvermijdelijk is geworden. Dat Volvo veilige, stoere en stevige machines bouwt, wisten we al lang. Alleen wisten de designers het deze keer allemaal in een omhulsel te stoppen dat helemaal niet spartaans aanvoelt. Hoewel smaken en voorkeuren heel persoonlijk zijn, lijkt deze XC60 een heel mooie SUV. Die ook niet agressief oogt, zoals andere pseudo terreinwagens wel doen. Officieel nestelt hij zich in het segment van de compacte SUV, maar hij is wel een stuk groter dan de BMW X3 of de Mercedes GLK, die hij wil beconcurreren. Zo een gevoel krijg je ook meteen als je er instapt, want de binnenruimte voelt weelderig aan. En natuurlijk is dit geen terreinwagen, dat zijn Sports Utility Vehicles al lang niet meer. Wel ambieert de XC60, die zelfs veeleer een cross-over is (het midden tussen SUV en break), een rol als comfortabele stadsauto voor iemand die ruimte nodig heeft, of een reiswagen waarin het aangenaam toeven is. Ermee rijden is proeven van een harmonieus gevoel, het voelt allemaal zo zacht en natuurlijk aan - we reden met de handgeschakelde zesbak. Natuurlijk moet je er niet mee gaan racen, dat is met dit soort auto absoluut niet de bedoeling. Concreet: de motor niet hoog in de toeren jagen, en hem zeker niet in de bochten gooien. Maar: hoewel we dat op geen enkel moment deden, bleven we ver boven het normverbruik. (T) Jo Bossuyt