Twee jaar geleden lanceerde Volvo de V70 (tractie op de voorwielen) en de V70 XC Cross Country (vierwielaandrijving). Als specialist in het bouwen van stationwagens met een uitgebreide standaarduitrusting heeft Volvo zich bij deze ruime en praktische break niet gebaseerd op een bestaande berline. De constructeur oordeelde dat het break-marktsegment te specifiek is geworden om nog te vertrekken vanaf bestaande berlinemodellen.
...

Twee jaar geleden lanceerde Volvo de V70 (tractie op de voorwielen) en de V70 XC Cross Country (vierwielaandrijving). Als specialist in het bouwen van stationwagens met een uitgebreide standaarduitrusting heeft Volvo zich bij deze ruime en praktische break niet gebaseerd op een bestaande berline. De constructeur oordeelde dat het break-marktsegment te specifiek is geworden om nog te vertrekken vanaf bestaande berlinemodellen. Dat de V70 een doelgericht ontwikkelde break is, blijkt uit de praktische, kindvriendelijke inrichting van het interieur (met onder meer de eerste Isofix-kinderzitjes, die tegen de rijrichting in worden gemonteerd). Even gezinsvriendelijk zijn het koffergedeelte (dat modulair aanpasbaar is) en het praktische toebehoren (ski-, surfplank- en fietsdragers en aërodynamische daklaadboxen). Met een 140 pk sterke benzinemotor kost de V70-instapversie 29.200 euro. De sportieve topversie T5 (benzine; 250 pk) is verkrijgbaar vanaf 37.200 euro. Aangezien de V70 een gezinsbreak is, werd veel aandacht besteed aan de veiligheid (extra stevig en stijf koetswerk). Veiligheidsvoorzieningen uit de berlines S60 en S80 zijn dus ook in de V70 terug te vinden. Belangrijk zijn: ABS met remkrachtverdeler, stabiliteits- en tractiecontrole, frontale, zijdelingse en gordijnairbags, automatische driepuntveiligheidsgordels (krachtbegrenzers vooraan) met gordelspanners op de vijf zitplaatsen en een extra versterkte neerklapbare achterbank die in twee standen vergrendelbaar is (afhankelijk van de noodzaak aan extra comfort of extra laadlengte). Een aan te raden optie is de automatische niveauregeling (waardoor de break sowieso horizontaal blijft, ook al is hij stevig geladen). Er zijn vijf milieuvriendelijke vijfcilinder benzinemotoren beschikbaar met een vermogen van 140 tot 250 pk. Alle benzineversies laten zich combineren met een vijftrapsautomaat of handgeschakelde vijfversnellingsbak. U kunt ook opteren voor de dynamische Geartronic-transmissie (2180 euro), een automaat die ook manueel bedienbaar is. Geartronic is alleen verkrijgbaar bij de turbobenzinemotoren van 200 en 250 pk. Hoewel de V70 sedert zijn lancering met bijkomende verfijningen werd bedacht, is de belangrijkste nieuwigheid in 2002 de introductie van twee performante common rail turbodiesels. Het zijn de eerste moderne diesels die volledig eigenhandig door Volvo zijn ontworpen. De motoren zetten uitstekende prestaties neer (zowel inzake acceleratie als topsnelheid) en het brede en vlakke koppel zorgt voor een soepel rijgedrag. De nieuwe Volvo-turbodiesels hebben een vermogen van 130 pk en 163 pk. Tijdens twee proefritten (1000 km, verdeeld over stadsverkeer, nationale wegen en autowegen) verbruikten wij gemiddeld 6,8 liter per 100 km met de V70 van 130 pk en 7,1 liter per 100 km met de turbodiesel van 163 pk. Patrick op de Beeck [{ssquf}]