De autofabriek van Volvo in Gent ligt deze week noodgedwongen stil door een tekort aan halfgeleiders. Barbara Blomme, woordvoerder van Volvo Gent, legt uit waarom de situatie slechts geleidelijk verbetert.
...

De autofabriek van Volvo in Gent ligt deze week noodgedwongen stil door een tekort aan halfgeleiders. Barbara Blomme, woordvoerder van Volvo Gent, legt uit waarom de situatie slechts geleidelijk verbetert. 1. Waarom blijven de problemen aanslepen, bijna drie jaar na de start van de pandemie en het bijhorende chiptekort? BARBARA BLOMME. "We missen een cruciaal onderdeel dat in al onze wagens voorkomt en waarin microchips steken. Onze leverancier krijgt deze halfgeleiders slechts mondjesmaat. Wat maakt dat wij een hele week niet kunnen produceren. Het gaat om een wereldwijd probleem, nog eens versterkt omdat wagens steeds meer elektrische onderdelen bevatten. Met een normale productie maken we in Gent 6.000 auto's per week. Maar ruim 5.000 van onze 7.000 medewerkers vallen nu onder het stelsel van tijdelijke werkloosheid. Dat zijn productiearbeiders. Wie wel werkt, wordt ingezet voor onderhoudsactiviteiten of wordt op het werk verwacht voor opleidingen of workshops. Ook de bedienden werken door." 2. In 2021 en 2022 waren er telkens 40 'verloren productiedagen' door tekorten aan onderdelen. Wat zijn de verwachtingen dit jaar? BLOMME. "Het lijkt erop dat de markt zich in de loop van 2023 geleidelijk zal herstellen. Toch blijft de vraag naar halfgeleiders zeer hoog. Van een algemene stabiliteit is vandaag nog geen sprake. Wij passen onze productie voortdurend aan." 3. Volvo verhoogt dit jaar de productiecapaciteit voor elektrische wagens naar 150.000. Wordt dat haalbaar met die productiestoringen? BLOMME. "Als we de nodige onderdelen hebben, zullen we die aantallen produceren. Ons succesmodel XC40 is wereldwijd nog altijd het op een na best verkochte Volvo-model. En ook de C40, het tweede volledig elektrische Volvo-model, doet het almaar beter."