Als de algemene aandeelhoudersvergadering eind april haar fiat geeft aan de fusieplannen van de auto-afdeling van Volvo en Ford wordt de Ford Motor Company rechtstreeks verantwoordelijk voor meer dan 16.000 Vlaamse jobs in auto-assemblage, en een veelvoud daarvan in de toelevering. Beide bedrijven houden vol dat er aan de fusie geen ontslagen vastzitten. Zegt woordvoerder Wilfried Baeken van ...

Als de algemene aandeelhoudersvergadering eind april haar fiat geeft aan de fusieplannen van de auto-afdeling van Volvo en Ford wordt de Ford Motor Company rechtstreeks verantwoordelijk voor meer dan 16.000 Vlaamse jobs in auto-assemblage, en een veelvoud daarvan in de toelevering. Beide bedrijven houden vol dat er aan de fusie geen ontslagen vastzitten. Zegt woordvoerder Wilfried Baeken van Ford Belgium: "Een investering van 12 miljard in Gent en 22 miljard in Genk bewijst dat geen van beide concerns zinnens is om uit België weg te trekken." Anderzijds heeft Ford nu wel vier fabrieken - Ford Genk, Volvo Gent, Ford in Keulen en NedCar, een Volvo- Mitsubishi-joint venture - binnen een straal van 250 kilometer. Dat doet topman Chris De Wulf bij NedCar twijfelen: "Vroeg of laat zullen de twee concerns hun productie tegen het licht houden en ingrijpen bij eventuele overcapaciteit." Autoanalist Lasse Sward van de Zweedse krant Svenska Dagbladet: "De problemen zullen beginnen als Ford over het nieuwe platform moet beslissen voor de S80. In 2004 zouden ze wel eens kunnen vinden dat ze dat model goedkoper kunnen produceren in een Amerikaanse fabriek." Zweedse analisten geloven niet dat dat moet. General Motors - dat met Saab Volvo's belangrijkste concurrent in portefeuille heeft - Volkswagen en Toyota konden als kandidaat-overnemer op weinig krediet rekenen. Fiat, lange tijd de kandidaat nummer één om Volvo over te kopen, werd neergesabeld door elke analist die de Zweden opvoerden. Ford wordt daarentegen met open armen ontvangen, "omdat de overnemer gebrand is op het instandhouden van de merkreputatie en het design." Toch rouwen de Zweden. Na Saab zien ze een tweede nationaal momument in Amerikaanse handen overgaan. Maar voor Saab was de komst van GM een geslaagde reanimatie. Volvo is daarentegen een gezond bedrijf met degelijke winst.Misschien geeft de verkoop van de auto-afdeling de vrachtwagendivisie van Volvo een nieuw elan? De Gentse assemblagefabriek, de belangrijkste poot van die divisie, wil haar marktaandeel verder uitbouwen. Misschien kan dat door de acquisitie van Scania, waarvan nu al 13% in handen is van Volvo. Toch gelooft niemand in Zweden in een succesvolle fusie met dat bedrijf. Sward: "De twee zijn even groot en totaal niet complementair. Als Volvo zijn geld wil opmaken, koopt het beter een ander bedrijf op."