Volvo en diesel, het is een apart verhaal. Aanvankelijk geloofden ze daar in Zweden niet dat zelfontbranders de markt zouden gaan domineren. Pakweg vijftien jaar geleden besliste het bedrijf dan ook geen dieselmotor te bouwen. Volvo verkoopt bovendien de helft van zijn productie in de Verenigde Staten en daar is diesel not done. Maar de Europese dieselmarkt groeide exponentieel en de Zweden zagen in dat ze een strategische fout hadden gemaakt. Alleen is het voor een constructeur di...

Volvo en diesel, het is een apart verhaal. Aanvankelijk geloofden ze daar in Zweden niet dat zelfontbranders de markt zouden gaan domineren. Pakweg vijftien jaar geleden besliste het bedrijf dan ook geen dieselmotor te bouwen. Volvo verkoopt bovendien de helft van zijn productie in de Verenigde Staten en daar is diesel not done. Maar de Europese dieselmarkt groeide exponentieel en de Zweden zagen in dat ze een strategische fout hadden gemaakt. Alleen is het voor een constructeur die 400.000 auto's per jaar bouwt een gigantische investering om zelf zo'n krachtbron te ontwikkelen. Volvo ging dus shoppen. Bij Renault kocht het de 1.9 DTi en Audi zag het wel zitten om een paar duizend exemplaren van de 2.5 TDi te slijten. Maar de dieselmarkt bleef groeien en Volvo besliste om dan toch twee turbodiesels in eigen huis te ontwikkelen. Eerst een 2.4 vijfcilinder voor het topgamma, daarna een 1.9 voor de S40. Die vijfcilinder zat tot voor kort nog in de grotere Volvo's, zoals de S80 en de terreinwagen XC90, telkens met de aanduiding 'D5'. Tot voor kort, want nu komt er een geüpdate versie van de D5. Merkwaardig, zou je denken: Volvo hoort tot de Ford-groep die samen met de PSA (Peugeot-Citroën) een juweeltje ontwikkelde: de 2.7 V6 turbodiesel. Waarom die dan in de kast bleef? Volvo houdt het ding voor toekomstige, nieuwe modellen. De geüpdate versie van de 2.5 diesel die Volvo nu lanceert, is dus de laatste diesel die de Zweden zelf ontwikkelden. Een verantwoorde beslissing, want de investering voor zo'n update (die wordt aangekondigd als "een nieuwe motor", de jongens van de marketing willen ook wat...) is zeer beperkt. Bovendien was de Duitse markt met topspelers als BMW, Audi en Mercedes (die al met 180 à 200 pk onder de kap van hun grotere diesels zitten) vragende partij voor meer power, en die moest er snel komen. Sneller dan de tijd die nodig is om de V6 in een bestaand model in te inplanten, wat overigens een dure operatie is. De bijgewerkte versie van de D5 is nu goed voor 185 pk. Leuk: voor de Belgische markt (lees: de fiscus) stoomt Volvo een afgeslankte versie van 163 pk klaar, precies het vermogen van... de oude D5. Wat de meerwaarde voor de Belgische klant dan is? Rianter koppel en dus betere acceleraties, maar vooral een veel stillere mechaniek, zo merkten we meteen tijdens een eerste test met de XC90. Dat is in het eerste kwartaal van 2005 de best verkopende SUV uit het topgamma hier. Een positie die de nieuwe dieselmotor ongetwijfeld kan helpen consolideren. Jo Bossuyt