Door het Amerikaanse succes van de C70 Cabrio wordt hij met bijna een jaar vertraging in Europa geïntroduceerd. Hoewel de Cabrio nauw aanleunt bij de C70 Coupé, is hij toch apart ontwikkeld. Daarbij is veel aandacht besteed aan het veiligheidsaspect. Dat hoort ook bij een cabrio, want de inzittenden zijn erg kwetsbaar als een open auto over de kop gaat. Bij een koprol speelt de dakconstructie van berlines en breaks een belangrijke veiligheidsrol. Met de C70 Cabrio is Volvo erin geslaagd hem bijna eve...

Door het Amerikaanse succes van de C70 Cabrio wordt hij met bijna een jaar vertraging in Europa geïntroduceerd. Hoewel de Cabrio nauw aanleunt bij de C70 Coupé, is hij toch apart ontwikkeld. Daarbij is veel aandacht besteed aan het veiligheidsaspect. Dat hoort ook bij een cabrio, want de inzittenden zijn erg kwetsbaar als een open auto over de kop gaat. Bij een koprol speelt de dakconstructie van berlines en breaks een belangrijke veiligheidsrol. Met de C70 Cabrio is Volvo erin geslaagd hem bijna even veilig te maken als een gesloten auto. Zo is deze cabrio de eerste open auto met automatische gordelspanners op de vier zitplaatsen. Ze worden geactiveerd door sensoren gemonteerd in de frontale airbags. Ook is de cabrio zodanig gebouwd dat de voorstijlen en de voorruitomlijsting als rolbeugel fungeren. Ze zijn met hoogwaardig staal versterkt. Achteraan zorgt het ROPS-systeem ( Roll Over Protection System) voor bescherming bij een koprol. Dit systeem activeert in een fractie van een seconde twee massieve achterste beschermbeugels. Een sensor laat ze uit hun behuizing uitklappen tot ver boven de hoofdhoogte. Het veiligheidssysteem van de C70 bestaat verder uit een ultrasterke basisstructuur van onderstel en koetswerk, twee frontale airbags, het SIPS-systeem ( Side Impact Protection System) met zijairbags, gemonteerd in de rugleuning van de voorzetels. Het WHIPS-hoofdsteunsysteem dat bij een 'staartaanrijding' een optimale bescherming biedt tegen nekletsels, maakt, net zoals in de S80, deel uit van de standaard uitrusting. Een cabriolet is niet echt bedoeld om 'sportief' te rijden. Maar via een motor- en ophangingsaanbod kan ook de zogenaamd sportieve chauffeur zijn gading vinden bij de C70. Die is namelijk verkrijgbaar met een comfort- of een sportophanging en een lagedruk- of hogedrukturbomotor (2435 cc van 193 pk of 2319 cc van 240 pk). De C70 T5 ( hogedrukturbo; 1.790.285 fr) heeft de sportophanging standaard. Moet het nóg harder, dan kan tegen meerprijs (8060 fr), de T5 extra worden verlaagd. Kiest men voor de versie met een lagedrukturbo, dan kan de auto, mits een opleg van 20.170 fr, worden uitgerust met de sportophanging. Omdat wij een cabriolet op de eerste plaats beschouwen als een auto om met open kap te rijden (automatisch op de C70), verkiezen wij de comfortophanging.Het enige nadeel, dat de C70 overigens met de concurrenten gemeen heeft, is de kleine koffer. Dit is eigen aan moderne cabrio's wanneer, omwille van de elegantie en de aërodynamische eigenschappen, de vouwkap volledig in een afzonderlijk vak in het koffergedeelte wordt opgeborgen.Patrick op de Beeck