De Volkswagen Touareg is een luxeauto met permanente vierwielaandrijving. De wagen hoort thuis in het segment van de exclusieve Sports Utility Vehicles (SUV's) en levert baan- en terreinprestaties om u tegen te zeggen. Wie de Touareg in het verkeer ziet, denkt in eerste instantie aan een iets hoger op poten staande break. Niets is minder waar: deze auto kan de concurrentie met de beste SUV's zonder problemen aan.
...

De Volkswagen Touareg is een luxeauto met permanente vierwielaandrijving. De wagen hoort thuis in het segment van de exclusieve Sports Utility Vehicles (SUV's) en levert baan- en terreinprestaties om u tegen te zeggen. Wie de Touareg in het verkeer ziet, denkt in eerste instantie aan een iets hoger op poten staande break. Niets is minder waar: deze auto kan de concurrentie met de beste SUV's zonder problemen aan. Voorlopig is de Touareg in twee motorversies verkrijgbaar. Het basismodel - uitgerust met een 3.2 liter V6 benzinemotor (220 pk) - kost 45.900 euro. Voor de indrukwekkende topversie - waarin een 5.0 liter V10 Tdi van 313 pk steekt - betaalt u 73.300 euro. Eind maart worden nog twee versies aan dat gamma toegevoegd: de 4.2 V8 (310 pk) zal op 61.850 euro komen, terwijl de 2.5 vijfcilinder Tdi een richtprijs van 43.000 euro meekreeg. De prijzenstructuur toont ondubbelzinnig aan dat VW zijn merkimago via exclusieve nicheauto's wil opwaarderen. De Touareg kan worden omschreven als een ruime, comfortabele en luxueus uitgeruste auto die uitstekende rijprestaties neerzet. Dat ondervonden wij tijdens een 1500 kilometer lange testrit. Zijn veilig rijgedrag dankt deze wagen aan de vierwielaandrijving, zijn gesofisticeerde ophanging (die op verschillende hoogtes kan worden ingesteld) en de vele elektronische snufjes die bestuurdersfouten kunnen verbeteren. De kwaliteiten van een limousine, de look van een break en de eigenschappen van een indrukwekkende 4x4 offroader: wie de Touareg koopt, krijgt het allemaal. Het koetswerkdesign van de Touareg oogt zonder meer prachtig. Hoewel deze wagen offroad zeer goed zijn mannetje staat, komt de VW beschaafd en discreet over. Vooraan merk je meteen dat het om een rasechte VW gaat. De koplampen, de richtingaanwijzers (in de buitenspiegels), het radiatorrooster met groot VW-logo en de V-vorm van de motorkap verwijzen ondubbelzinnig naar de Phaeton-luxeberline. Typisch Touareg dan weer zijn de grote luchthappers die over de volledige frontale breedte zijn gemonteerd. Ook de zijkant van de Touareg oogt elegant, terwijl de achterkant wordt gedomineerd door de typische achterlichten en de grote achterklep. In de comfortabele, goed geïsoleerde passagiersruimte vindt u alleen maar edele materialen terug. Ook hier zijn luxueuze verfijning en comfort de boodschap. Het mooie instrumentenbord en de middenconsole zijn ergonomisch uitgevoerd. Voor- en achterzetels ondersteunen het lichaam uitstekend en voor benen en hoofd is er ruimte in overvloed. Rest nog de actieve en passieve veiligheid. En jawel hoor: ook hier scoort de Touareg uitstekend. In de wagen steken frontale, zijdelingse en gordijnairbags, ABS op de schijfremmen, ESP-stabiliteitsprogramma, ASR-antislipsysteem, EBV-remkrachtverdeler en BA-automatische remhulp. U merkt het: de Touareg wordt beslist een succes... bij de happy few. Patrick op de Beeck [{ssquf}],