Het ziet ernaar uit dat de Audi A8, de BMW 7-reeks en de Mercedes S-klasse binnen twee jaar een nieuwe Duitse concurrent zullen hebben. Onlangs besliste Volkswagen immers om in een nieuwe fabriek in Dresden een exclusieve berline te produceren. Concernbaas Ferdinand Piëch wil voor elk van zijn merken een topgamma. De stichters van Volkswagen zullen nooit hebben gedacht dat één van de nazaten van de Kever zich zou aandienen bij de meest exclusieve luxewa...

Het ziet ernaar uit dat de Audi A8, de BMW 7-reeks en de Mercedes S-klasse binnen twee jaar een nieuwe Duitse concurrent zullen hebben. Onlangs besliste Volkswagen immers om in een nieuwe fabriek in Dresden een exclusieve berline te produceren. Concernbaas Ferdinand Piëch wil voor elk van zijn merken een topgamma. De stichters van Volkswagen zullen nooit hebben gedacht dat één van de nazaten van de Kever zich zou aandienen bij de meest exclusieve luxewagens. " Concept D is een studie die veruiterlijkt hoe de topwagen van het merk er zou kunnen uitzien wanneer hij binnen twee jaar gelanceerd wordt", heet het bij VW. Op de Autobeurs van Detroit werd in 1994 dezelfde taal gesproken bij de voorstelling van Concept 1, die in 1998 in Europa als New Beetle werd gelanceerd. Het verschil tussen Concept 1 en de New Beetle is zo klein dat de super-Volkswagen wellicht ook weinig van de Concept D zal verschillen. Concept D wil een VW-trendsetter zijn. Dat blijkt al uit de revolutionaire krachtbron: een vijf liter-V10-dieselmotor met rechtstreekse injectie, pompverstuivers en twee turbo's. Het maximaal vermogen bedraagt 313 pk bij 4000 toeren en het motorkoppel is goed voor 750 Nm bij 2000 toeren. De auto wordt permanent op de vier wielen aangedreven via een automatische versnellingsbak met Tiptronic (manueel schakelbaar). Men maakt er bij VW geen geheim van dat de Concept D ook door een W12-cilinder-benzinemotor van het merk kan worden aangedreven. Het VW-designteam heeft van de 4,99 m lange berline (1,87 m breed) een elegante maar imposante verschijning gemaakt waarin innoverende technologie, sportiviteit en luxe hand in hand gaan. De V-vormige motorkap met de vier agressief ogende koplampen achter helder glas, de richtingaanwijzers in de buitenspiegels en het zacht aflopende dak (hoogte: 1,44 m) bepalen het dynamische karakter. De deurgrepen zijn in het koetswerk geïntegreerd en hebben elk een warmtesensor. Van zodra men met de hand in de nabijheid van de deurgreep-sensor komt, klapt de handgreep uit en kan men de deur openen.In het interieur van de Concept D overheersen luxe en comfort. Leder, alcatara, fluweel, houten fineerpanelen en aluminium zijn vakkundig aangewend. Vanop het stuur kan de audio-installatie, het navigatiesysteem, de handvrije telefoon en de snelheidsregelaar worden bediend. De middenconsole is ergonomisch ingericht met een centraal geplaatst multifunctioneel scherm waarop de bestuurder bij het achteruit rijden zicht heeft op wat zich achter de auto bevindt. In het VW-logo op het kofferdeksel is een minicamera gemonteerd die bij het achteruit rijden geactiveerd wordt.PATRICK OP DE BEECK