Hebic krikt met laadvloeren in bestelwagens het kwaliteitsbewustzijn van bedrijven op.
...

Hebic krikt met laadvloeren in bestelwagens het kwaliteitsbewustzijn van bedrijven op.De totale automarkt slabakt. Maar die van de bestelwagens steeg in 1995 met 15 %. 30.000 nieuwe bestelwagens werden er verleden jaar in België verkocht. Dat is goed nieuws voor Bruno De Winter, zaakvoerder van de bvba Hebic. De zakenman uit Boom vond een eenvoudige maar lucratieve niche : het bouwen van laadvloeren in bestelwagens. "Autoconstructeurs leveren de bestelwagen, maar laten de verdere inrichting over aan de klant." De Winters laadvloer is een samengestelde multiplexplaat, vervaardigd uit Finse berken en grenen. "De metalen ondergrond van een bestelwagen is kwetsbaar voor roest, slecht te laden door de geprofileerde ondergrond en onveilig omdat de gladde lak de vloer labiel maakt." De houten laadvloer ruimt deze euvels van de baan. De vloer uit één stuk maakt laden en lossen makkelijker. Het hout is geluiddempend, watervast en bevat een antisliplaag. Een bedrijfsvoertuig gaat gemiddeld drie tot vier jaar mee : de laadvloer houdt de ondergrond stevig en geeft dus een meerwaarde. De klanten van Hebic zijn garages en merkverdelers, verhuur- en leasingbedrijven. De firma levert steeds grotere volumes. De klant heeft de keuze tussen 35 varianten laadvloeren. "We kunnen zeer snel leveren. Wie vandaag bestelt, heeft morgen een laadvloer. Die flexibiliteit brengt mee dat de voorraadkost laag is. Het hout wordt exclusief voor ons ingevoerd door een agentuur, die het zelf in stock houdt."In het atelier werkt één persoon. Bruno De Winter bezoekt de klanten. België vormt de grootste afzetmarkt. De export (naar Nederland) bedraagt 6 %. Vorig jaar bedroeg de omzet 7,5 miljoen, goed voor een duizendtal laadvloeren. Hebic heeft daarmee 3 % van de potentiële markt van 30.000 nieuwe bestelwagens. De Winter wil dat getal opkrikken naar 10 %. Niet alleen omdat de firma in eigen land nauwelijks concurrenten heeft. "In Duitsland heeft meer dan de helft van de bestelwagens een laadvloer. Duitsers zijn kwaliteitsbewuster en investeren meer toekomstgericht. De overnameprijs van een goed verzorgde bestelwagen is nog steeds hoger." Belgische bedrijven laten de laadvloeren door het eigen personeel maken. Daarmee is volgens De Winter veel amateurisme gemoeid. De uitbesteding valt bovendien goedkoper uit. Dit jaar hoopt De Winter alvast de omzetkaap van 10 miljoen te overschrijden. Want de verkoop van bestelwagens gaat stellig omhoog : 1996 is immers, na vijftien jaar wachten, het jaar van de nieuwe modellen.BRUNO DE WINTER (HEBIC) Een bedrijfsvoertuig gaat gemiddeld drie tot vier jaar mee. Een laadvloer houdt de ondergrond stevig en geeft dus een meerwaarde.