Volgens het boekje

Het boekbindbedrijfje Oblongo verkoopt handgemaakte fotoalbums en registers en herstelt op ambachtelijke wijze oude boeken en boekbanden.

Het is nooit te laat om in het bedrijfsleven te stappen. Dat bewijst Ludwina Vereecken. Zij was immers al 21 jaar uit het arbeidscircuit en leefde van OCMW-steun, toen zij begin dit jaar het eenmansbedrijfje Oblongo uit de grond stampte. Vereecken: “Ik wist eerlijk gezegd nauwelijks waar ik aan begon. Het startkapitaal leende ik van het Armoedefonds van de Koning Boudewijnstichting. Een consulent van dat fonds hielp mij dan om een bedrijfsplan op te stellen. Daarnaast engageert Triodos Bank zich om bij eventuele betalingsmoeilijkheden bij te springen.”

Het Armoedefonds krijgt elk jaar 7,9 miljoen frank ter beschikking vanwege de grote Belgische banken om een vijftigtal startende micro-ondernemingen te ondersteunen via goedkope leningen van maximaal 250.000 frank.

Oblongo bindt boeken en verkoopt op maat gemaakte boeken zoals fotoalbums en registers. De naam Oblongo verwijst naar het brede boekenformaat dat wordt gebruikt voor fotoalbums. “Ik vervaardig alle onderdelen van het boek met authentieke technieken. Elk boek wordt met de hand genaaid en ik bewerk de schutbladen met zelfgemaakt papiermarmer”, verheldert Ludwina Vereecken, die haar opleiding kreeg in het Brugse vormingscentrum van het Vizo ( Vlaams Instituut voor Zelfstandig Ondernemen).

Vereecken doet ook herstellingen van oude boeken en wil zich op termijn specialiseren in de restauratie van historisch waardevolle boeken. Daarom volgt zij in Brugge een extra opleiding in boek- en papierrestauratie. “Zo’n restauratie is niet zomaar wat willekeurig oplapwerk”, zegt Vereecken. “Je moet rekening houden met het soort leer en het soort papier, maar je moet ook de historische context van het boek kennen, zodat je de juiste boekbindingstechniek – Franse band, Duitse band, kloosterband enzovoort – kan toepassen.”

Vereecken: “Tot mijn eerste klanten behoorden onder meer een restaurant dat een gastenboek bestelde en een juriste die haar documenten liet inbinden. Gezien het arbeidsintensieve karakter van mijn methode, valt mijn service meestal te duur uit voor bibliotheken. Daarom mik ik eerder op particulieren, vrije beroepen en kmo’s die een origineel boek op maat wensen.”

Het vinden van nieuwe klanten loopt echter niet van een leien dakje. “Mailings en andere direct-marketingtechnieken hebben niets opgeleverd. Ik moet het vooral hebben van mond-tot-mondreclame, maar het duurt natuurlijk een tijdje eer je een reputatie hebt opgebouwd”, besluit Ludwina Vereecken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content