Vernieuwen zit gedelegeerd bestuurder Herman Schelfhaut in het bloed. Toen hij in de tweede helft van de jaren tachtig D. Schelfhaut overnam van zijn vader, zette hij het bedrijf resoluut op een ander spoor. Met de verkoop van de bandweefmachines aan een klant in Ivoorkust brak de jonge ondernemer met de traditionele textielactiviteiten en koos hij voor een nieuwe uitdaging: de distributie van onderdelen voor rolluiken. In 1998 richtte hij ook een afdeling voor buitenzonweringen op. "Ja, dat was gedurfd," beseft hij. "Maar het was wel op vraag van klanten. Ze kochten bij ons onderdelen voor rolluiken, maar moesten ergens anders hun zonneschermen halen. Zo groeide het idee om zelf onderzoek en ontwikkeling te gaan doen en een eigen merk in het leven te roepen."
...

Vernieuwen zit gedelegeerd bestuurder Herman Schelfhaut in het bloed. Toen hij in de tweede helft van de jaren tachtig D. Schelfhaut overnam van zijn vader, zette hij het bedrijf resoluut op een ander spoor. Met de verkoop van de bandweefmachines aan een klant in Ivoorkust brak de jonge ondernemer met de traditionele textielactiviteiten en koos hij voor een nieuwe uitdaging: de distributie van onderdelen voor rolluiken. In 1998 richtte hij ook een afdeling voor buitenzonweringen op. "Ja, dat was gedurfd," beseft hij. "Maar het was wel op vraag van klanten. Ze kochten bij ons onderdelen voor rolluiken, maar moesten ergens anders hun zonneschermen halen. Zo groeide het idee om zelf onderzoek en ontwikkeling te gaan doen en een eigen merk in het leven te roepen."Op drie jaar heeft D. Schelfhaut vijf zonneschermen ontwikkeld. Alleen uitvalschermen, die vooral in Nederland populair zijn, ontbreken nog in het aanbod. Om een plaats te veroveren tussen de gevestigde waarden, legt D. Schelfhaut luxueuze accenten. "In het begin was het duwen in de markt," herinnert Schelfhaut zich. "Nu merken we dat er ook getrokken wordt. Dealers van concurrerende merken zien dat we ons onderscheiden en willen de boot niet missen. Om te vermijden dat we een eigen dealer vestigen in hun regio, komen ze zelf naar ons. 2004 was dan ook het jaar van de doorbraak. In 2005 en 2006 moet de bevestiging komen."Momenteel werkt D. Schelfhaut met ongeveer 25 dealers. Tien onder hen heeft het bedrijf in de loop van 2004 aangetrokken. Om de merknaam Dessol bij het grote publiek bekend te maken, zullen ze in het voorjaar van 2005 ingeschakeld worden in allerlei brandingactiviteiten. Dat is nieuw voor D. Schelfhaut, want tot nog toe concentreerde het bedrijf zich voornamelijk op business to business. Ondertussen kijkt Herman Schelfhaut al verder dan België. Hij wil ook voet aan de grond krijgen in Nederland en Frankrijk. "In Nederland hebben we al een beperkt verdelersnetwerk, maar de meeste dealers houden nog vast aan hun vertrouwde producten. Het feit dat er in Nederland maar één gevestigde waarde is, speelt in ons voordeel. Na een bepaalde tijd willen mensen verandering."In Frankrijk is de afdeling zonweringen van D. Schelfhaut nog maar één jaar actief. De Franse markt wordt bewerkt via een hub in Bertrix (in de Belgische provincie Luxemburg, tussen Bouillon en Libramont), overgenomen van Logiplast, een toenmalige klant van D. Schelfhaut. Daar zijn nu al drie afdelingen ondergebracht: de assemblage van voorzetrolluiken, de voortverkoop van zonweringen (Dessol) en de afdeling industriële rolluiken. In Bertrix wilde Herman Schelfhaut ook investeren in een bijkomend gebouw. Zegt hij: "Dat had natuurlijk financiële consequenties. Daarom heeft Roger Meunier, de manager van Logiplast, zijn antennes uitgestoken. Bij het voorbereiden van de investering is hij op Luxembourg Développement gestoten."Luxembourg Développement is een nieuwe tak van Idelux Finances, de groep die binnen de intercommunale van de provincie Luxemburg investeerders helpt bij de financiering. Luxembourg Développement stelt fondsen beschikbaar om KMO's te introduceren in een netwerk van bedrijven en economische actoren. Naast Idelux Finances zijn ook het Waals gewest en enkele privé-ondernemingen partners in dit project. Het kapitaal is voor 50 % afkomstig van het Waals gewest en voor 50 % van grote bedrijven. "Voor de investeringen van Luxembourg Développement in het project van D. Schelfhaut hebben we een aantrekkelijke vaste rentevoet toegekend op acht jaar, zonder garantie," zegt Philippe Denis, directeur van Idelux Finances. "De deal komt voor het bedrijf neer op een winst van 2 %. En ook de subsidies van het Waals gewest zijn interessant. Voor het project in Bertrix ontvangt D. Schelfhaut 14 % van de totale investering.""Het aanbod van Luxembourg Développement overtreft de mogelijkheden die je in Vlaanderen hebt," beklemtoont Schelfhaut. "Ook de flexibiliteit en de snelheid waarmee ze ons dossier hebben ingeleid en afgerond, verschilt wezenlijk van de aanpak van Vlaamse fondsen."Voor Schelfhaut waren de financiële condities doorslaggevend voor de investering in Bertrix. Maar hij is ook gecharmeerd door de mentaliteit van zijn financiële partners. "In de provincie Luxemburg staat men veel positiever tegenover industriële projecten dan in Vlaanderen," meent de bedrijfsleider. "Bij ons is de eerste vraag: welke overlast ga je bezorgen? Mijn buur heeft in Dendermonde zopas een optie gevraagd op een van de laatste stukken grond van het industrieterrein. Hij werd door de intercommunale aan een verhoor onderworpen: zal je voldoende tewerkstelling creëren? Je gaat de grond toch niet vervuilen? Bovendien is de grondprijs in Dendermonde fenomenaal duur."Bij de voorbereiding van zijn uitbreidingsplannen heeft Schelfhaut een verhuizing naar Oost-Europa nooit overwogen: "Nu kunnen we profiteren van de logistieke voordelen van Bertrix en we kunnen dezelfde productiviteit vasthouden. Dat zou bij de productie in een land als Tsjechië nooit het geval zijn. De technische capaciteit om zonneschermen te maken, is daar niet aanwezig. Bovendien bestaat er in Oost-Europa nog geen markt voor ons product."Maarten Van Craen"In de provincie Luxemburg staat men veel positiever tegenover industriële projecten dan in Vlaanderen."