Nieuwe en oude telefonie.
...

Nieuwe en oude telefonie.Em-Tech en NetCall delen het aandeelhouderschap van NetCall Benelux NV. NetCall Benelux is een alliantie om de HyperPhoneLink aan de man te brengen op het vasteland. Het Britse NetCall is een internationale marktleider in de internettelefonie en concurreert met bijvoorbeeld Lucent, dat het Internet Callcenter aanbiedt (in gebruik bij het Brusselse Sitel) en eFusion van Belgacom-aandeelhouder Ameritech. In de laatste twee gevallen moeten de surfer en de opgeroepene een multimedia-pc met microfoon en luidsprekers hebben en beiden moeten on line zijn. NetCall combineert internet met de bestaande telefoontechnologie. De Click-by-Phone laat bellers zonder internettoegang toe om te surfen via een gratis 800-nummer. Het net wordt een opstapje naar een gewone telefoonoproep op basis van de call back-techniek. De groei van NetCall loopt gelijk met de explosie van het surfen. In de voorbije weken steeg de koers van het aandeel NetCall met 300% (van 57 pence naar 2 pond). De VS heeft minstens 78 miljoen surfers, Europa 32 miljoen. NetCall uit Birmingham, genoteerd op de Londense Alternative Investment Market, is de uitvinder en de octrooihouder van de HyperPhoneLink en verhuurt deze op internet. De abonnementsprijs voor HyperPhoneLink is 175 frank per maand. De internethandel blijft vandaag vaak beperkt tot eenvoudige catalogusartikelen zoals boeken en cd's. De HyperPhoneLink maakt het mogelijk dat minder evidente producten als bankdiensten, auto's, helpdesks, reisarrangementen, beursinfo verkocht worden. "Het enorme bereik van internet wordt gecombineerd met de kracht van het traditionele verkoopgesprek, een klassiek telefoontje met een klant is nog altijd betere communicatie dan een klant die onrechtstreeks contact heeft via een webstek," garandeert Harry Voeten ( Em-Tech). De HyperPhoneLink schept een virtueel callcenter voor elke onderneming. De gebruiker van de HyperPhoneLink hoeft geen bijkomende investeringen in hard- of software te doen. Vandaag gebeurt het doorverbinden met de bestemmeling zeer traag. "In plaats van een tevreden klant krijg je niet zelden een geïrriteerde klant," weet Voeten. De thuismarkt van NetCall is het Verenigd Koninkrijk, een tweede markt is de VS en in december 1998 sloot NetCall een alliantie met Desc voor de Benelux. Britse klanten van NetCall zijn Thomas Cook Holidays, Scoot UK, Hermes Consulting, Barclay Morgan, AMS Group. Een Amerikaanse klant in het verblijfstoerisme zag zijn verblijfsaanvragen via e-mail klimmen naar een bevestiging van één aanvraag op twee. "Met de NetCall-technologie werd de score 90%," zegt een woordvoerder van NetCall. Belgische klanten zijn Arco Information, Auto-on-Net, Wines-in-Belgium, Hostit, Eurocall, Accuris, Atlas Hotel (Brussel) en Infobel. De HyperPhoneLink is eveneens bruikbaar voor het leren op afstand. Met de Universitaire Instelling Antwerpen loopt een proefproject voor het volwassenenonderwijs dat operationeel wordt in 2000. Behalve de bescheiden huur van de link, verdient NetCall een kleine commissie op de telecommunicatieverbinding. De geraamde omzet van NetCall Benelux over 1999 is 0,5 miljoen dollar, over 2001 het viervoudige. Frans Crols