Reacties: e-trends@trends.be
...

Reacties: e-trends@trends.beSinds juni geeft Proximus veel geld uit aan reclame om Vodafone Live! aan te prijzen. Die service helpt mobiele telefoongebruikers zonder al te veel kunstgrepen gebruik te maken van geavanceerde functies, zoals het doorsturen van foto's via mms (een geperfectioneerde vorm van sms), het opvragen van informatie, zoals het adres van een restaurant, of originele beltonen. Zoals de naam al doet vermoeden, werd dit alles ontwikkeld door Vodafone, die voor 25 % aandeelhouder is van de Belgische mobiele operator. Om optimaal van deze service te profiteren, kunt u het beste een telefoon kopen die geprogrammeerd is voor Vodafone Live!. Momenteel brengt Proximus vijf toestellen op de markt. Het goedkoopste model, een Siemens CV 65 met geïntegreerd fototoestel, ligt voor 149 euro in de winkel. De Sharp GX 30 die ik testte, is een stuk prijziger, namelijk 399 euro. Maar in principe weerhoudt niets u ervan om toegang te verkrijgen tot Vodafone Live! met om het even welke mobiele telefoon, op voorwaarde dat hij verbinding kan maken met het GPRS-netwerk voor de 'snelle' verzending van gegevens. De Vodafone Live!-telefoons zijn geprogrammeerd om toegang te verkrijgen tot de diensten van Proximus. Als u de telefoon aanzet, krijgt u de interface van de operator te zien, die de gebruiker bij de hand neemt voor de geavanceerde diensten, zoals het verzenden van een met de gsm genomen kiekje naar een andere gsm-gebruiker, in de vorm van een mms. De kleur van de operator is in dit geval die van Vodafone, rood in plaats van het paars van Proximus. Het toestel van Sharp heeft een aantal bijzondere kwaliteiten, meer bepaald de kwaliteit van het scherm en de scherpte van het fototoestel. U kunt er foto's mee nemen met een resolutie van één megapixel, voldoende om ze achteraf op klein formaat (10 x 15 cm) te laten afdrukken. Het navigeren in het menu is gemakkelijk en intuïtief, u hoeft de gebruiksaanwijzing echt niet tevoorschijn te halen om van de verschillende diensten gebruik te maken. Behalve de laatste nieuwtjes vergaren, afkomstig van Belga of De Standaard, kunt u ook een gezellig restaurant kiezen via Resto.be. Jammer genoeg neemt het navigeren van rubriek naar rubriek en van de ene naar de andere functie nogal wat tijd in beslag, omdat het toestel voortdurend informatie op het netwerk moet zoeken. Het is wachten geblazen op de introductie van een sneller netwerk, met name UMTS (derde generatie gsm), om echt aangenaam te kunnen navigeren. Vodafone Live! is in ieder geval uiterst doeltreffend voor de verzending van mms-berichten. Ook het verzenden van e-mail is lekker makkelijk. Nadat u een e-mailadres op uw telefoon hebt aangemaakt, kunt u er onmiddellijk van gebruikmaken. U kunt via Vodafone Live! ook op het web, maar alles is afhankelijk van de site waar u naartoe wilt. Sommige, zoals Yahoo!, zijn goed afgestemd op dit gebruik (zo kon ik e-mails verzenden), maar andere zijn dat niet of nauwelijks, zoals "www.trends.be. Tot slot nog één - vrij belangrijk - punt: het kostenplaatje. U moet voor de uitwisseling van de gegevens betalen. Proximus stelt voor zijn abonnees twee formules voor: Multimedia Access, dat 0,5 euro kost per sessie van 200 kilobytes, voor occasioneel gebruik, of Multimedia Packet, waarmee u voor een vast bedrag van 7,5 euro per maand 3 megabytes en 5 mms'jes krijgt. In beide gevallen betaalt u voor het volume en niet voor de duur van de communicatie. Proximus maakt de zaken wat ingewikkelder dan nodig voor gebruikers van voorafbetaalde kaarten. Zij betalen wél per minuut, tegen een tarief van 25 eurocent. Voorts betaalt u voor de dienst die u gebruikt. Een ringtone? Die kost u 1,5 euro, in sommige gevallen zelfs 4 euro. Idem dito voor spelletjes die u van het net haalt. Een mms kost een halve euro, maar het verzenden van een e-mail is gratis en dat geldt ook voor de toegang tot de informatiediensten. De gebruiker wordt altijd verwittigd als hij inlogt op een dienst waarvoor hij moet betalen. Vodafone Live! kan de vergelijking met i-mode aan, maar heeft nog niet zoveel diensten weten bijeen te sprokkelen als Base, dat zijn aanbod eind 2002 lanceerde. Robert Van Apeldoorn