Twee pubers ontdekten grootmoeders recept

De broers Jeroen en Maarten Michels, die in 2004 rond hun dertigste samen Roomer oprichtten, begonnen al in hun tienerjaren te brouwen. Ze experimenteerden onder meer met de vlierbloesemlimonade die hun grootmoeder al decennia maakte. Ze maakten van het likeurachtige omadrankje een vlierbloesemaperitief met een alcoholgehalte van 14,9 procent, een frisse drank die ook later op de avond als cocktail kan worden gedronken. Roomer noemt zich een "nieuwbollig" merk: het wil aantonen dat een artisanaal en duurzaam invoegbedrijf (dat...

De broers Jeroen en Maarten Michels, die in 2004 rond hun dertigste samen Roomer oprichtten, begonnen al in hun tienerjaren te brouwen. Ze experimenteerden onder meer met de vlierbloesemlimonade die hun grootmoeder al decennia maakte. Ze maakten van het likeurachtige omadrankje een vlierbloesemaperitief met een alcoholgehalte van 14,9 procent, een frisse drank die ook later op de avond als cocktail kan worden gedronken. Roomer noemt zich een "nieuwbollig" merk: het wil aantonen dat een artisanaal en duurzaam invoegbedrijf (dat kansarmen tewerkstelt) heel verleidelijk kan zijn. Roomer heeft een beperkt marketingbudget, maar trekt de aandacht op verschillende manieren. De firma investeert relatief veel in zijn verpakking. Daarnaast zorgt het voor een persoonlijke dienstverlening aan de horeca en tussenhandelaars, met onder meer 'vlierkaartjes' (zoals bierviltjes), retroposters, glazen en parasols. De rondleidingen die Maarten en Jeroen Michels wekelijks geven aan bezoekende groepen zorgen voor mond-tot-mondreclame. Tot slot profileert Roomer zich als een Gents product, waardoor het ondersteuning krijgt van de toeristische dienst van de stad. Roomer is net verhuisd naar een nieuwe fabriek in de Gentse binnenstad. Daar hebben de urban farmers voldoende capaciteit om 200.000 flessen per jaar te produceren, een aantal dat de broers binnen drie jaar hoopt te verkopen. Het artisanale drankje wordt momenteel verkocht in 500 horecazaken en 200 speciaalzaken, en via de website. In het Gentse uitgaansleven is Roomer al een hele tijd bekend en ook in West-Vlaanderen heeft het merk voet aan de grond gekregen. Op dit moment reist het verkoopteam steeds vaker naar Antwerpen en Brussel om nieuwe verkooppunten te vinden. Nu Roomer uitbreidt naar het zuiden van het land, komt het in het vaarwater van bekende Ardense vlierbloesemaperitieven zoals Heusschennois en Fleur de Franchimont. Heusschennois is gevestigd in het Luikse Aubel en produceert elk jaar gemiddeld 2000 flessen, terwijl Fleur de Franchimont uit Theux (bij Spa) meer dan 50.000 liter per jaar produceert. Als aperitiefdrankje komt Roomer ook tegenover aperitieven zoals witte wijn of Martini te staan, terwijl het later op de avond in cocktails wordt gemengd. Roomer werkt graag samen met scholen om kosteloos aan onderzoek te doen. Zo verfijnt de onderneming nu haar productieketen in samenwerking met de Hogeschool Gent, terwijl studenten bedrijfscommunicatie van de Universiteit Gent handelaars bevragen waarom ze al dan niet Roomer aanbieden. Eerder werkten de twee oprichters ook samen met het VTI Lokeren om het productieapparaat te verfijnen, en met de Arteveldehogeschool in Gent. Om de eigen vlierbloesemproductie aan te vullen, werkt Roomer samen met de West-Vlaamse bioproducent Pur Fruit. BENNY DEBRUYNE