Vliegende hoezen

Een elegante kledinghoes behoort tot de basisuitrusting van de doorgewinterde zakenreiziger. Trends zocht voor u het beste van het beste uit.

Op reis gaan voor de onderneming wekte vroeger gedachten op aan een geprivile- gieerd wereldje dat bevolkt werd met een elite die duchtig in de watten werd gelegd. Tegenwoordig is die glamour totaal verdwenen: als Dante vandaag zijn Inferno zou herschrijven, zou de eerste kring waarschijnlijk de hele cyclus van het zakenreizen omvatten, inclusief biepende BlackBerry’s, knipperende spreadsheets en vluchten met vertraging.

Gelukkig hoeft de hedendaagse zakenreiziger de schande van verloren gegane bagage niet langer te ondergaan. Die kleine maar niet onbelangrijke genade heeft hij te danken aan de kledinghoes of kostuumtas.

Louis Vuitton

Het toenemende belang van de kledinghoes is een fenomeen van de moderne tijd: als uw kleren goed gepakt zijn, is er geen enkele reden waarom u niet minstens drie dagen kunt reizen zonder dat u uw bezittingen moet toevertrouwen aan het ruim van het vliegtuig.

De ontstaansgeschiedenis van de moderne kledinghoes, die de zakenman achteloos over de schouder hangt, gaat terug naar de negentiende eeuw en de platte koffer van Louis Vuitton. Voordien hadden koffers een gebogen deksel, maar die platte valies kon makkelijker worden gestouwd op de nieuwe stoomtreinen. En dan, in 1875, creëerde Vuitton de hutkoffer, uitgerust met kleerhangers in populierenhout, zodat de klanten hun kleren overal konden meenemen op reis zonder dat ze die voortdurend moesten in- of uitpakken.

Ook vandaag nog biedt Louis Vuitton een gamma kledinghoezen aan, voor eigenaars en gebruikers het zachte en soepele antwoord op de reizende kleerkast. De firma doet dat zowel in de voor haar typische Monogramuitvoering (vanaf 1435 euro) als in een hedendaagse mengeling van generfd Taigaleer en zwart nylon (vanaf 1565 euro). Het gamma van Vuitton is enorm uitgebreid: van eenvoudige omhulsels voor een enkel kledingstuk (vanaf 730 euro) tot kostuumtassen die meegaan in het bagageruim en vijf pakken kunnen bevatten, samen met de inhoud van een kleine hemdenwinkel (vanaf 1590 euro).

Valextra

Het Italiaanse Valextra was in de vorige eeuw een van de eerste ondernemingen die de uitdaging aanging om aan boord elegantie in te voeren. Vandaag richt het bedrijf zich nog steeds op de zakenreiziger, met speciale bagagestukken. Zo is er die tas waarin een kostuum kan, een paar trainingsschoenen – u wilt misschien wel gaan lopen om van de jetlag af te geraken -, twee propere hemden en een tweede paar schoenen.

Typisch voor de veelzijdigheid van de nieuwe hoes is dat u ze kunt gebruiken met een kleerhanger of dat het pak erin kan worden gelegd en vastgegespt. Het geniale eraan is dat ze op origami-achtige wijze wordt samengevouwen tot een omvang die voldoet aan de voorschriften voor handbagage. Ze is ook verkrijgbaar in een hele waaier van kleuren, zodat de gegoede reiziger bijvoorbeeld een zwart leren exemplaar kan gebruiken voor zijn zakenreizen tijdens de week en een havannakleurige uitvoering voor de weekends (2850 euro).

Bill Amberg

De in Londen gevestigde Bill Amberg is al even gepassioneerd door tassen. De twee kledinghoezen in zijn assortiment werden ontwikkeld uit een artikel dat enkele jaren geleden tot zijn collectie behoorde – een eenvoudige, opvouwbare kledinghoes in lichtgewicht zwart kalfsleer (825 euro) en de ‘modern traveller’, die twee pakken, twee hemden en een paar schoenen kan bevatten. Hij is gemaakt van geperforeerd leder en bestaat in het groen, bordeaux, licht- of donkerbruin (980 euro), of van glad leder (960 euro), en hij wordt geleverd met een lichtgewicht overtrek in nylon, voor het geval dat door een wijziging van de boordrestricties de hoes alsnog in het bagageruim moet.

Goyard

Hedi Slimane, de superstijlvolle ontwerper van Dior Homme, heeft zijn persoonlijke kostuumtas gekocht bij Goyard (iets meer dan 2000 euro). Het is een model dat vervaardigd is in het voor de firma typische chique, gecoate canvas met chevronmotief en ontworpen werd door de eigenaar van het merk, Jean-Michel Signóles.

Copyright: Financial Times

Door Nick Foulkes

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content