In de aanval
...

In de aanvalDe VLD startte half augustus een mediacampagne tegen de huidige meerderheid. Op een felrode affiche-achtergrond staat de volgende boodschap : "CVP+SP=fiscale strop" en "Wie gaat u verdedigen ?". Het antwoord volgde een week later, op een blauwe achtergrond : "VLD=fiscale stop" en "VLD, uw enige verdediging". Op een aantal plaatsen staan de twee affiches naast elkaar. "De eerste affiche was bedoeld om de nieuwsgierigheid op te wekken," zegt VLD-persvoorlichter Bert Cornelis. "Bovendien wilden we buiten de verkiezingstijd campagne voeren. De actie is een verlengstuk van de activiteiten van de VLD in de kamer tijdens de debatten over de kaderwetten. Toen hebben we ook aangekondigd dat we iets zouden doen." De campagne werd afgelopen maandag, 26 augustus, voorgesteld tijdens een persconferentie. Die datum was niet zonder betekenis : op die dag hervatte de regering ook haar werkzaamheden. Naast affichage op 270 borden adverteert de VLD ook in Dag Allemaal. Bovendien deelt de partij 300.000 kaartjes uit ter grootte van een bankkaart met dezelfde boodschap en onder de militanten werden 3000 kleine versies van de affiches verspreid. De partij werkte voor de actie samen met Welcome In Massmedia (het bureau van Wim Schamp). De campagne moest uiterst snel worden uitgewerkt. In juli waren de kamerdebatten nog bezig. "We hebben geprofiteerd van de problemen rond de laatste Benetton-affiche. Die was geweigerd door Belgoposter en More O'Ferrall. Daardoor konden we een deel van de vrijgekomen borden tegen een tamelijk goede prijs inpikken," aldus Cornelis. "Het leuke is ook dat de affiches werden gedrukt in het Waalse Yvoir, omdat de meeste Vlaamse drukkerijen met vakantie waren. De Waalse drukker heeft de affiche ook zelf onmiddellijk opgehangen." Overigens heeft men met de rode steunkleur de CVP in de socialistische hoek willen drukken. De politieke communicatie speelt in ons land nog op de bal, niet op de man zoals in Groot-Brittannië, waar de conservatieven oppositieleider Tony Blair van duivelsoogjes voorzagen. "Dergelijke zaken willen wij vermijden," zegt Cornelis. "Dit is een campagne op basis van de thema's van de VLD." DE TEASERCAMPAGNE VAN DE VLD De CVP wordt in de hoek van de socialisten gedrukt.