Als een Oost-Vlaming en een Limburger in het verre buitenland de handen in elkaar slaan, moet er wel iets bijzonders aan de hand zijn. Jan De Bock (32) en Malik Kusters (28) lieten een vaste job staan bij de Japanse antenne van Flanders Investment & Trade en kozen voor het onzekere bestaan van zelfstandige ondernemers. Maar wat heet onzeker? Enkele maanden na de start van hun communicatie & marketingbureau Trainspot hebben ze allerminst spijt van hun beslissing....

Als een Oost-Vlaming en een Limburger in het verre buitenland de handen in elkaar slaan, moet er wel iets bijzonders aan de hand zijn. Jan De Bock (32) en Malik Kusters (28) lieten een vaste job staan bij de Japanse antenne van Flanders Investment & Trade en kozen voor het onzekere bestaan van zelfstandige ondernemers. Maar wat heet onzeker? Enkele maanden na de start van hun communicatie & marketingbureau Trainspot hebben ze allerminst spijt van hun beslissing. De Flanders boys slaagden er zelfs in om de Japanse premier Abe te strikken op hun eerste big event. Een vraag van de Duitse ambassade was het sein om een evenement te organiseren rond 50 jaar Europese Unie. Ook de Europese Unie was vragende partij. De Bock en Kusters bedachten een concept en kregen de top van de in Tokio aanwezige multinationals over de vloer, aangevuld met de Japanse premier. Jan De Bock: "Op twee maanden traden bedrijven als DaimlerChrysler, Airbus, DHL, BASF, Philips en Deutsche Bank toe als sponsor van het evenement in Roppongi Hills, een van Tokio's meest exclusieve locaties. Europa kwam in de bloemetjes te staan bij zowat 1900 gasten. Achteraf hadden heel wat bedrijven het over de gezelligste netwerkavond van het jaar." Na deze vliegende start is het tijd voor nieuwe zaken. "De Japanners zien zoveel, maar ze beseffen niet wát ze zien," zeggen De Bock en Kusters. Dat is het vertrekpunt waarmee Trainspot langzaam maar zeker de bakens wil verzetten. Jan De Bock: "Japanners zijn enorme gebruikers van het openbaar vervoer. Nogal wiedes in een stad als Tokio, met 30 miljoen inwoners. In de Japanse metro- of treinstellen hangt overal reclame. De Japanners kijken, maar ze zien weinig. Trainspot wil daar verandering in brengen door een totaal andere aanpak. We willen de reclamemakers zijn die nieuwe marketing- en communicatieconcepten introduceren en ook de interactiviteit met het publiek bevorderen. Zodat de Japanners ook meer te weten komen over de geafficheerde producten. Ook via internet en mobilofoon zijn er nog mogelijkheden. We willen pioniers zijn en voelen aan onze ondernemersmelk dat conceptmarketing in een consumptiegericht land als Japan wel moét aanslaan."JAN DE BOCK EN MALIK KUSTERS (TRAINSPOT) zijn: oprichters en zaakvoerders van Trainspot. Vrije tijd: alle tijd gaat momenteel naar het ondernemen. KCA