Ook na de Russische verkiezingen blijft het Brusselse Maison de l'Est de buik van Ivan met de pet vullen.
...

Ook na de Russische verkiezingen blijft het Brusselse Maison de l'Est de buik van Ivan met de pet vullen. "Buiken vullen." Zo omschrijft gedelegeerd bestuurder Rachida Mayouche vrij rudimentair de activiteiten van haar nv Maison de l'Est. En in de eerste plaats die van de Rus. 80 % van de 40 miljoen omzet vorig jaar vertrok naar het land van Boris Jeltsin. "We verkopen producten die de primaire behoeften dekken. Wij zijn niet alleen de schakel tussen de producent en de groothandelaar ter plaatse. Via analyses, samen met het federale ministerie van Volksgezondheid, waarborgen we de kwaliteit van het voedsel. Bovendien hebben we de nodige netwerken uitgebouwd. We leveren producten van Sint-Petersburg tot Novosibirsk. Soms produceren bedrijven speciaal voor ons. Overproductie kunnen we opvangen door een zeer snelle verkoop." Een zo laag mogelijke prijs blijft het elementaire criterium. En dus vertrekken volumes van minimaal 20 ton naar het Oosten. De helft van de verkochte waar wordt gemaakt door Belgische producenten. Oliën van Vandemoortele, vlees van de Vlaamse vleesproducent Lubens, margarine van het Luikse Lacroix. De voeding levert Maison de l'Est 85 % van de omzet, sinds drie maanden handelt het anderhalf jaar jonge bedrijfje eveneens in elektrisch huishoudelijk materiaal en geschenkartikelen. Dat maakt de resterende 15 %. "De distributeurs waarmee wij werken zijn al jaren actief. De verkiezingen zullen aan die netwerken weinig wijzigen. Om de kredietwaardigheid te verstevigen, sleutelen we momenteel aan nieuwe bankgaranties, samen met Finse en Russische banken. Bovendien blijft de vraag in Rusland, ondanks de geringe koopkracht, zeer hoog." De 33-jarige Rachida Mayouche bestuurt Maison de l'Est samen met twee andere vennoten. Mayouche werd in België geboren, maar heeft Algerijnse wortels. "Sommige landen, zoals Ivoorkust en Guinee-Bissau, hebben liever een man als zakenpartner. Dat is niet noodzakelijk slecht. Een bedrijf moet zich aanpassen aan de eisen van de markt." Die discriminatie ervaart Rachida Mayouche niet bij het jongste project van het bedrijf : de bouw van een worstenfabriek op de terreinen van de nv Slachthuizen en Markten in Anderlecht. De fabricage gebeurt via het islamitisch ritueel ( Hallal), onder het toezicht van de moskee in Brussel. Het gamma bevat een tiental soorten worsten, wekelijks zouden 20 ton worsten worden gedraaid. De investering in de productiehal bedraagt acht miljoen. Hallal-worsten worden vandaag slechts sporadisch gedraaid in België. De vraag overtreft ruimschoots het aanbod. RACHIDA MAYOUCHE (MAISON DE L'EST) Ondanks de geringe koopkracht blijft de Russische vraag naar voedsel uit het Westen zeer hoog.