Vlaamse put-optie

Smet Groundwater Technics werkt nabij Tel Aviv mee aan de bouw van een luxueus gebouwencomplex. Het bedrijf uit Dessel introduceert zijn knowhow voor het aanleggen van boorputten in het Midden-Oosten.

Herzlyia (Israël), Dessel.

Verleden week nam Koen Van Regenmortel met een gerust gemoed de vlucht Tel Aviv-Zaventem. Het belangrijkste werk zit erop. Twee maanden werkte de 27-jarige ingenieur (KU Leuven) voor het Desselse bedrijf Smet G.W.T., een dochter van Smet Boring, aan de boor- en pompwerken, noodzakelijk voor de bouw van een luxueus gebouwencomplex Marina Towers aan de jachthaven van Herzlyia, op 15 kilometer van Tel Aviv. “Dat is het eerste project van G.W.T. op zo’n afstand,” zegt Hugo Smet, gedelegeerd bestuurder van Smet Boring. “Het is een belangrijke referentie voor andere opdrachten buiten Europa.” Smet G.W.T. voluit Smet Groundwater Technics is voorlopig de minst internationale dochter van Smet Boring. De groep heeft een omzet van 2 miljard frank (1996), ongeveer evenredig verdeeld tussen Smet G.W.T., Smet Tunnelling en Smet F&C (funderingen). De laatste twee bedrijven zijn goed voor 80 % van de buitenlandse opdrachten.

Smet Boring specialiseert zich in het aanleggen en voorbereiden van funderingen voor grote bouwwerken (“bemalingswerken”). In 1996 werd 40 % van de omzet in het buitenland gerealiseerd, in ’95 was dat 30 %. “In België zijn openbare werken dun gezaaid,” klinkt het bij Hugo Smet. “Dus zijn we wel verplicht om ons op het buitenland te richten.” Zo werkt Smet F&C ondermeer mee aan de constructie van het ondergrondse spoornet in Parijs en de Rotterdamse metro. “We hopen onze portefeuille in Nederland te vergroten,” voorspelt Hugo Smet. “De aanleg van de Betuwelijn en de Tweede Maasvlakte zijn infrastructuurwerken waar je in Vlaanderen slechts van kan dromen.”

ANTWERPSE OMWEG.

Smet G.W.T. werd in Herzlyia bij de bouw van de Marina Towers betrokken via een Antwerpse omweg. De Desselse onderneming was ook onderaannemer van het Astrid Park Plaza, het splinternieuwe hotel tegenover het Antwerpse Centraal Station.

De werken in Antwerpen werden geleid door Control Centers Belgium (CCB), dochter van Control Centers (Israel). CCI is de bouwheer van de Marina Towers. Kaderleden van de Israëlische onderneming zakten af naar de Scheldestad om te onderzoeken in hoeverre ze voor de bouw van de Towers Smet G.W.T. konden inschakelen.

Het Marina Towers project is 30.000 vierkante meter groot, waarvan 90 % onder de zeespiegel. Oorspronkelijk wilden de Israëli’s de bouwput volstorten met beton om het grondwater van de werf te houden. Maar na een bezoek aan de Antwerpse Container Combinatie (in opbouw) aan de Beerendrechtsluis, waar Smet G.W.T. meehelpt aan het optrekken van een kaaimuur, geraakten ze overtuigd dat grondwater op een meer efficiënte en goedkopere manier kan worden bedwongen : door het water permanent uit de grond te pompen. Hoofdaannemer Cement Cal had wel enige ervaring met deze techniek, maar opteerde in Herzlyia toch liever voor de specialist ter zake, Smet G.W.T..

De Kempense onderneming boorde 45 putten met een diameter van 40 centimeter en een diepte van 30 meter, waarin pompen werden geïnstalleerd. De totale capaciteit bedraagt 1500 kubieke meter water per uur. Zo blijft de bouwput, die 9,5 meter onder de zeespiegel ligt, volledig droog.

“Het is een vrij complexe techniek,” zegt Van Regenmortel tijdens een rondleiding op de werf. “Wat niet belet dat de Israëli’s zich voortdurend bemoeiden met onze aanpak. Er werd continu gediscussieerd. Je moet technisch sterk staan om het gewenste resultaat te bekomen. En als je na het gepalaver de beslissing op papier wil, krijg je nul op het rekest. Naar Vlaamse normen verlopen administratieve en technische procedures hier behoorlijk rommelig.”

Dat bleek ook op andere vlakken. “De plannen werden voortdurend aangepast,” zucht Van Regenmortel. “Eerst zouden we in september 1996 beginnen met de funderingen. Later werd dat maart 1997. Eerst zou het gebouw twee ondergrondse verdiepingen tellen. Plots moesten er drie komen. Met als gevolg dat er, naast de al opgetrokken slibmuur, nog een tweede in de grond werd gebouwd. Dat kost geld, maar blijkbaar is zo’n plotse verandering hier heel gewoon.”

Smet G.W.T. kan de omzet die de werken teweegbrengen niet op tien miljoen frank na inschatten. “Cement Cal heeft het aannemingscontract nog niet getekend,” zegt Van Regenmortel geamuseerd. “We ramen het contract op zo’n 2 tot 2,5 miljoen dollar. In verhouding met de totale omzet van een half miljard is dat een flinke hap.”

Van Regenmortel reist de volgende maanden over en weer om de gang van zaken te controleren. “De Marina Towers zijn het grootste project dat Smet G.W.T. momenteel realiseert,” zegt hij. “Buitenlandse bouwondernemingen kwamen al een kijkje nemen. Herzlyia kan de springplank worden voor de verdere expansie in het Midden-Oosten. Het mag bloed, zweet en tranen hebben gekost, maar het loont de moeite.”

HBR

KOEN VAN REGENMORTEL (SMET GROUNDWATER TECHNICS) Aannemingscontract voor pompinstallatie in Israël is mooie referentie voor andere internationale orders.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content