Vlaamse bedrijven zetten te weinig in op samenwerking binnen en buiten hun organisatie. Dat stelt de merkenspecialist Isabel Verstraete vast. Zij schreef onlangs het boek Does your brand care en onderzocht hoe onze bedrijven scoren op vier belangrijke parameters: collaboration (samenwerken), agility (wendbaarheid), reliabilit...

Vlaamse bedrijven zetten te weinig in op samenwerking binnen en buiten hun organisatie. Dat stelt de merkenspecialist Isabel Verstraete vast. Zij schreef onlangs het boek Does your brand care en onderzocht hoe onze bedrijven scoren op vier belangrijke parameters: collaboration (samenwerken), agility (wendbaarheid), reliability (betrouwbaarheid) en empathy (empathie), door Verstraete afgekort tot de Care-principes. Voor haar boek liet ze door het marktonderzoeksbureau iVox een respresentatief staal van 1000 mensen uit de Vlaamse beroepsbevolking ondervragen. Uit de analyse van de resultaten blijkt dat Vlaanderen nipt voldoende haalt, 53 op 100, dankzij iets betere scores voor de aandacht voor betrouwbaarheid, wendbaarheid en empathie. In haar evaluatie ziet Verstraete de bedrijven vooral ondermaats scoren op het principe van samenwerking. "Een belangrijke verklaring is dat veel bedrijven door hun groei in een silostructuur zijn beland, waar de verschillende afdelingen vaak tegenstrijdige doelstellingen hebben. Ook na de covid-crisis zal er nog veel economische turbulentie zijn. Daar kunnen bedrijven enkel adequaat op reageren als men elkaar niet intern tegenwerkt. Maar de samenwerking moet ook veel verder gaan, bijvoorbeeld met klanten. De noden van de klant veranderen te snel om alle ontwikkelingen angstvallig intern te houden en enkel te kijken naar wat men goed kan of waar men toevallig de machines voor heeft staan. Een van de mooiste voorbeelden is Lego, waar fans een nieuwe bouwset kunnen voorstellen op een onlineplatform. Krijgt de set genoeg stemmen, dan kijkt Lego of het haalbaar is die te produceren."