Achter de blitse autodealers langs de expressweg in Haasrode wachten rijen tweedehandswagens op transport. "Gelukkig niet voor lang meer," zucht Geert DeBecker, gedelegeerd bestuurder en medeoprichter van European Car Auction and Distribution Solutions (Ecadis), alias CarsOnTheWeb.com. "Onze buur vertrekt. We hebben de hele loods afgehuurd. Daar kunnen we alle auto's stallen."
...

Achter de blitse autodealers langs de expressweg in Haasrode wachten rijen tweedehandswagens op transport. "Gelukkig niet voor lang meer," zucht Geert DeBecker, gedelegeerd bestuurder en medeoprichter van European Car Auction and Distribution Solutions (Ecadis), alias CarsOnTheWeb.com. "Onze buur vertrekt. We hebben de hele loods afgehuurd. Daar kunnen we alle auto's stallen."Geert DeBecker, een econoom van 43, is een internetpionier. Ruim tien jaar geleden hielp hij internet service provider Eunet uitbouwen. Later nam hij het Eunet-consumentenfiliaal Ping over van blogger Luc Van Braekel. In 2003 was hij op zoek naar een nieuw project toen hij de draad opnieuw opnam met Steven Lismont, een autotrader die hij vier jaar eerder had leren kennen in De Ronde Tafel, de Leuvense serviceclub. Lismont zag brood in een internet-verkoopplatform voor jonge tweedehandswagens. "Op het eerste gezicht gaat dat tegen onze business in," zegt Frank Tans van Bruvaco, een van de grootste Belgische autotraders en een zakenrelatie van Steven Lismont. "Maar de verkoop van gebruikte leasingwagens ( nvdr - België alleen al telde in 2005 zo'n 235.000 wagens in langetermijnverhuur) was fel aan het veranderen. Grote leasingmaatschappijen wilden hun portefeuille spreiden en niet te veel aan één afnemer verkopen. En je blijft met een markt van eenmalige aankopen, met altijd weer verschillende modellen. Dat maakt het voor een trader moeilijk om verder te groeien. Een transparant internetplatform had meer potentieel." Geert DeBecker, ooit financieel directeur van LMS International, werkte het concept uit (zie kader: Een zaak van toegevoegde waarde) en leidt nu de veiling, waar een bestuurswissel in de maak is om het potentiële belangenconflict tussen de investeerders-traders en de veiling uit de wereld te helpen. Het Leuvense Amplexor deed de oorspronkelijke programmatie van de site. Er was nog een partij met belangstelling, ING Car Lease. Operationele leasingmaatschappijen halen een groot deel van hun winst uit de verkoop van de voertuigen die einde contract zijn. Die restwaarde ligt volgens een rapport van Dresdner Kleinwort momenteel op gemiddeld 40,5 à 41,5 % van de nieuwwaarde in Europa, met grote verschillen volgens regio en model. Op die groep richt CarsOnTheWeb zijn aandacht. "We zijn een oplossing voor leasingmaatschappijen," zegt DeBecker. "We leveren commerciële, logistieke en administratieve diensten. Na toewijzing in de veiling heeft de leasingmaatschappij geen omkijken meer naar die auto's. Combineer dat met een hoge omzet en je hebt een sterk verhaal."Erik Swerts, manager van het Operations Department van ING Car Lease Belgium, commentarieert: "Tot voor goed anderhalf jaar stuurden we lijsten naar de Belgische autohandelaars. Via e-veiling dachten we ook buitenlandse partijen te kunnen bereiken. Meer partijen betekent betere prijzen. En dat is effectief ook zo gebleken." ING Car Lease behield echter ook zijn Belgische verkoopcircuit en heeft nu zelfs een eigen Belgische e-veiling. "Niet elke auto brengt meer op bij CarsOnTheWeb. Je wint door de twee systemen te combineren," zegt Swerts. Toen ING Car Lease tweeënhalf jaar geleden voor de Haasrodenaren koos, was er geen alternatief. "Het was pionieren, maar nu gaat het razendsnel," aldus Swerts, verwijzend naar drie grote spelers die sindsdien in België met e-veilingen zijn gestart. Autorola uit Denemarken (met Belgisch postadres bij Autostad van Cardoen) is al actief in acht landen, maar niet in Zuid-Europa. British Car Auctions Ltd (BCA) bedient nu al tien landen elektronisch, meest recent Zweden en Portugal. In februari 2006 is ook de Amerikaanse reus Manheim in België neergestreken. ING Car Lease zoekt geen bijkomende e-veilers, maar wil wel nog partners die iets extra's kunnen bieden. Pan-Europese verkoop, bijvoorbeeld. Swerts: "Als een Renault meer opbrengt in Frankrijk, dan moeten we hem daar kunnen veilen. Wil CarsOnTheWeb een speler worden, dan moeten ze op Europese schaal werken." En hij waarschuwt: "CarsOnTheWeb is een beetje laat. Er is een momentum. Die twee à drie grote spelers zitten nu al in veel landen ( nvdr - volgens CarsOnTheWeb gaat dat alleen echt op voor BCA). En na twee jaar ga je niet meer van veiling veranderen." Geert DeBecker kent de dreiging. Met investeerders als Steven Lismont (Germanus), Giovanni Pignoloni (Leuven Motors) en Frank Tans (Bruvaco) steunt CarsOnTheWeb evenwel op kapitaalkrachtige partijen. "De groei zal bepalend zijn voor de slaagkansen op termijn. Daar zijn we ons terdege van bewust," zegt Frank Tans. Dat leasingmaatschappijen zoals ING en Leaseplan ook eigen veilingen opzetten, boezemt Steven Lismont minder angst in. Vooral in marketing schieten ze tekort tegen CarsOnTheWeb, dat nu 145.000 autohandelaars in zijn database heeft, meent hij. "Belangrijk is dat het concept in België goed draait. We hebben bewezen dat het werkt," zegt Geert DeBecker. Van de huidige zes leasingmaatschappijen wil hij zijn relaties uitbreiden naar autoconstructeurs en zeer binnenkort naar grote vlooteigenaren, die hun wagenpark nog goeddeels in eigen beheer hebben. "Onze business is sowieso Europees. Driekwart van wat we veilen gaat naar het buitenland, een derde naar het voormalige Oostblok. Leasingmaatschappijen als KBC, ALD, Leaseplan of Athlon vestigen zich daar. Binnen twee à drie jaar zullen die een remarketingprobleem hebben," voorspelt DeBecker. Momenteel gaat zijn aandacht in eerste instantie naar het zuiden. "We hebben contacten lopen in Italië, Spanje en Frankrijk." Hij denkt eraan om buitenlandse joint ventures met lokale minderheidsparticipaties op te zetten. Filiaal Ecadis Gmbh in Duitsland werkt zo al. De veiling en de verkooporganisatie blijven centraal. "De Belgische partners zullen altijd de hoofdaandeelhouders blijven. Zij dragen het gewicht," zegt Frank Tans. De domeinnaam CarsOnTheWeb is intussen in meer dan zestig landen geregistreerd. "Alleen het eu-domein hebben we van een snode Spanjaard moeten kopen," lacht DeBecker, die momenteel zelf met een Volvo XC90 rijdt. Hij wisselt wel graag van auto, bekent hij. De voordelen van het vak. Bruno Leijnse