Nissan speelt weer helemaal mee op de Europese markt, en zeker in België. Een paar jaar geleden stond het Japanse merk nergens meer. In een autolandschap waarin emotie en uitstraling almaar belangrijker werden voor de consument, kwam het met weinig inspirerende modellen als de Almera. De Qashqai bracht de ommekeer. Een cross-over of SUV -- noem hem zoals u wilt -- met leuke contouren en veel onderhuidse deugden. Kort daarna kreeg hij het gezelschap van de kleinere en guitige Juke. Daar kwam e...

Nissan speelt weer helemaal mee op de Europese markt, en zeker in België. Een paar jaar geleden stond het Japanse merk nergens meer. In een autolandschap waarin emotie en uitstraling almaar belangrijker werden voor de consument, kwam het met weinig inspirerende modellen als de Almera. De Qashqai bracht de ommekeer. Een cross-over of SUV -- noem hem zoals u wilt -- met leuke contouren en veel onderhuidse deugden. Kort daarna kreeg hij het gezelschap van de kleinere en guitige Juke. Daar kwam een uitstekende dieselmotor bovenop: de 1.5 dCi van Renault, de Franse autobouwer nam een stevige participatie in Nissan. Daarmee zette Nissan zichzelf als merk weer op de Europese kaart. Op de golf van dat succes probeert Nissan voort te surfen. Het wil zijn marktaandeel nog uitbreiden door zich opnieuw te parkeren in een segment waar het de jongste jaren niet in vertegenwoordigd was: de compacte hatchback (auto's met vier deuren en een achterklep, zoals de Ford Focus of Renault Mégane). Het onderstreept de ambitie en vooral het herboren zelfvertrouwen van Nissan. In het segment van de compacte hatchback valt nog maar weinig te rapen, want er is helemaal geen groei. Voor Nissan kan dit project dus alleen succes oogsten als de Japanse constructeur marktaandeel kan afsnoepen van de concurrentie. Gaan vissen in andersmans vijvertje, dus. Dat is de bestaansreden van de nieuwe Pulsar. Die is natuurlijk veel minder avontuurlijk dan de succesnummers Qashqai en Juke. Geen auto waar je van droomt of waarmee je per se gezien wil worden. Maar hij is ook niet lelijk, hij heeft zelfs best een leuke lijn. We reden ermee en ontdekten een zeer degelijk product. De Pulsar heeft een uitstekende afwerking voor een middenklasser. Bij een normale rijstijl biedt hij een goed rijgevoel, zoals in het huidige verkeersklimaat hoort. Door de bochten scheuren, is niet aan deze auto besteed. En hoewel je zou denken dat hij kleiner is dan concurrenten als de Focus, de Mégane of de Peugeot 308, blijkt hij achterin behoorlijk wat beenruimte te bieden voor een auto van zijn soort. Ook de koffer met een inhoud van 385 liter is zeker niet minnetjes. En ook de perfecte geluidsdemping als je onderweg bent met de 1.5 dCi turbodiesel, viel op tijdens de test. Jawel, het is goed toeven aan boord van deze Pulsar. De prijs valt ook best mee. De instapversie van de diesel komt al buiten voor 20.690 euro, met een standaarduitrusting waarin onder andere cruisecontrol en Bluetooth zitten. JO BOSSUYT