Virtuele realiteit: droom of werkelijkheid?

In Florida blijft de Belg Philip Van Nedervelde timmeren aan de weg: virtuele realiteit voor de massa.

Sommige componenten van virtuele realiteit – zoals driedimensionale beelden, realistisch geluid en tactiele ervaringen – zijn ingeburgerd in tekenfilms, computerspellen of simulatoren. Tot in het alledaagse pc-gebruik zijn ze nooit geraakt. Gartnergroup verklaarde virtuele realiteit (VR) onlangs zelfs dood. Maar dat is niet aan Philip Van Nedervelde besteed. Hij blijft onvermoeibaar timmeren aan de weg: virtuele realiteit voor de massa.

Wie vandaag ‘interactieve 3D’-omgevingen via het internet aanbiedt, gebruikt speciale plug-ins en zoekt afzet in prestigeprojecten of in de websites van grote bedrijven. Precies de plug-ins vormen echter een belangrijke hinderpaal voor de verspreiding van 3D onder de grote massa, meent Van Nedervelde . X3D Technologies in Palm Beach, waarvan hij tot voor kort CEO was, werkt uitsluitend via Java en VRML (de officiële standaardtaal voor virtuele realiteit).

“Technisch hebben we alles wat we nodig hebben,” meent Van Nedervelde, die nu president is van Multicast 3D Technologies sinds X3D kort geleden samenging met het bijzondere mediabedrijfje Multicast Media Technologies. Multicast Media, een twintigtal medewerkers, zendt momenteel op twaalf kanalen via internet special intrest-tv-programma’s uit. “In de videostroom zitten metadata die de reclamebeelden aandrijven. Je kan die metadata ook VR-beelden laten aandrijven,” zegt Van Nedervelde. X3D, opgericht door investeerder John Textor en Hollywood-regisseur Michael Bay, had een tiental medewerkers in de VS en een twintigtal in Sint-Petersburg.

“De productie van VR-beelden blijft heel arbeidsintensief,” zegt Van Nedervelde. Daarvoor huurt hij al jaren Russische informatici in. Onder de recente slachtoffers van de dotcomcrisis is Animatek, een Russisch ontwikkelaar van avatars (realistisch ogende figuurtjes). En ook de Duits-Amerikaanse technologieleverancier Blaxxun, waarmee Van Nederveldes bedrijfje ESpaces (Erembodegem) nauw samenwerkte, verkeert in moeilijkheden.

“Na twaalf jaar hadden we verder moeten staan,” geeft Van Nedervelde ruiterlijk toe. Toch blijft hij in gebruikersinterfaces, training en onderwijs nog belangrijke kansen zien. Ook Microsoft heeft tenslotte een VR-lab.

B.L. [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content