VINCENT DE DOBBELEER (36): ‘EERSTE MAANDEN WAREN EEN LEERSCHOOL’

Vincent De Dobbeleer was amper een paar maanden Marketeer van het Jaar toen hij in april 2015 zijn job als strategy- & marketingmanager bij de energieleverancier Eneco verruilde voor het zelfstandige bestaan met Marketing Pirates. Waar staat hij nu een jaar later?

De Dobbeleer zegt nog geen halve seconde spijt te hebben gehad van zijn beslissing. Hij heeft momenteel een structurele samenwerking met de digitale creatievelingen van Bagaar. Het initiële idee was met zijn achtergrond van marketingstrategie start-ups bij te staan bij hun innovaties en ook eigen innovatieve projecten naar de markt te brengen. De eerste maanden heeft hij echter veel tijd gestoken in het zoeken van klanten.

“Dat had ik voorzien. Die eerste maanden zijn ook een leerschool geweest”, zegt Vincent De Dobbeleer. “Ik kwam uit een gouden kooi met een structuur rond me waarin veel zaken geregeld waren. Nu moest ik alles zelf doen, van boekhouding tot het zoeken van klanten in heel verschillende sectoren. Ik had voornamelijk ervaring in de energiesector. Het is heel interessant in die andere sectoren actief te zijn met minder kennis. Maar ik ben iemand die van nature graag op zoek gaat, wil bijleren en zich wil ontwikkelen.”

Hoe ben je in contact gekomen met Bagaar?

VINCENT DE DOBBELEER. “Ik kende al enkele mensen van Bagaar. Ik zag het bedrijf al langer als een potentiële klant. Het is zeven jaar oud, heeft een vijfentwintigtal werknemers en is in volle groei. Ik heb Bagaar in mei vorig jaar gecontacteerd en uitgelegd hoe ik naar de dingen keek. We hadden ongeveer dezelfde visie op de toekomst van de bedrijven en het belang van digitale technologie voor het verbeteren van de klantervaring. We zijn erg complementair: mijn ervaring in strategie en die van Bagaar in digitale technologie. We werkten almaar nauwer samen en dat is naar een structurele samenwerking geëvolueerd. Ik zit nu elke dag van de week bij Bagaar. De helft van de tijd werk ik aan eigen projecten met klanten en de andere helft werk ik samen met Bagaar.

“We bekijken concepten in de sfeer van het internet der dingen, het koppelen van producten en diensten aan een digitale component. Een voorbeeld is het managen van de riolering. Er komen sensoren in de riolering en de reservoirs om het debiet te meten. Op die manier kan er preventief onderhoud worden gedaan. Vroeger was er een vast maandelijks onderhoud, maar nu geeft het systeem proactief aan wanneer een onderhoud nodig is.

“Een ander voorbeeld zijn drankautomaten. We meten hoeveel van de producten verkocht wordt en zorgen ervoor dat die op tijd bijgevuld worden. In sommige steden zijn er grote publieke vuilnisbakken. In plaats van er elke week een vuilniswagen naartoe te sturen, zegt het systeem wanneer die mag komen. Op die manier spaar je ritten uit. We willen de gebruikerservaring optimaliseren. In de energiesector zullen we dit jaar een innovatief businessmodel lanceren.”

Wil u ook energie leveren?

DE DOBBELEER. “Het wordt de Airbnb van de energiesector, waarin we niet zelf de energie leveren, maar we dankzij een digitaal model de behoeften van de klanten beantwoorden. Dat is ook internationaal toepasbaar. We hoeven in een ander land niet van nul te beginnen.”

Heb je een voordeel gehad aan de titel Marketeer van het Jaar 2014?

DE DOBBELEER. “Daar moet ik niet onnozel over doen. Die titel geeft me geloofwaardigheid bij mensen die ik niet ken. Hij opent deuren.”

AVP

“De titel van Marketeer van het Jaar heeft deuren geopend”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content