Telenor, dat voor bijna 55 procent in handen van de Noorse overheid is, is veel meer dan de grootste telecommaatschappij van Scandinavië. Het verwierf ook belangrijke posities in tien landen in Centraal- en Oost-Europa en Azië. Twee jaar geleden kocht Telenor zich een stevige positie op de Bulgaarse markt door daar het nummer twee Globul over te nemen. Dat bracht zijn aanwezigheid in Centraal- en Oost-Europa op vier landen, want Telenor is ook prominent aanwezig in Hongarije, Servië en Montenegro.
...

Telenor, dat voor bijna 55 procent in handen van de Noorse overheid is, is veel meer dan de grootste telecommaatschappij van Scandinavië. Het verwierf ook belangrijke posities in tien landen in Centraal- en Oost-Europa en Azië. Twee jaar geleden kocht Telenor zich een stevige positie op de Bulgaarse markt door daar het nummer twee Globul over te nemen. Dat bracht zijn aanwezigheid in Centraal- en Oost-Europa op vier landen, want Telenor is ook prominent aanwezig in Hongarije, Servië en Montenegro. De groep wil af van haar belang van 33 procent in Vimpelcom. Dat telecombedrijf, dat noteert op de New York Stock Exchange (NYSE), is actief in veertien landen, vooral Rusland en voormalige Sovjetrepublieken. In Rusland en de buurlanden is de conjunctuur slecht en Telenor vindt het sop de kool niet meer waard. Bij verkoop wordt wel een minwaarde geboekt, want het aandeel van Vimpelcom staat ongeveer 30 procent onder de boekwaarde. Telenor realiseerde in het tweede kwartaal 52 procent van zijn omzet in Azië. Telenor is marktleider in Bangladesh met GrameenPhone, het is het nummer twee in Pakistan en Thailand met dtac, het nummer drie in Maleisië met DiGi en het nummer zeven in India. In India bedraagt zijn marktaandeel maar 4 procent, maar Telenor concentreert er zich op zes deelstaten, waar wel zowat 600 miljoen Indiërs wonen. Vorig jaar verwierf Telenor toegang tot een zesde Aziatische markt, Myanmar, waar de mobilofoonpenetratie minder dan 10 procent bedraagt. In Maleisië en Thailand is dat al opgelopen tot 80 à 100 procent, in India en Bangladesh zit het onder 50 procent. Er is dus nog heel wat groei mogelijk. Tenelor heeft de voorbije jaren tientallen miljoenen abonnees kunnen werven, hoofdzakelijk in Azië. In zevenenhalf jaar tijd maakte het telecombedrijf de sprong van 80 miljoen naar 189 miljoen klanten. Telenor is een gestage groeier. Dat bleek ook uit de tweedekwartaalcijfers. De organische groei (zonder overnames en desinvesteringen) kwam uit op een stevige 6 procent. De omzet steeg voor het eerst boven 30 miljard Noorse kronen. De ebitda-marge zat met 35 procent iets onder de 37 procent in het tweede kwartaal van vorig jaar, maar toch klom de ebitda naar een nieuwe recordhoogte van 10,57 miljard Noorse kronen. De bedrijfswinst (ebit) steeg naar 6,4 miljard Noorse kronen en de nettowinst sprong naar 2,42 Noorse kronen per aandeel, tegenover 1,54 Noorse kronen per aandeel in het tweede kwartaal van 2014. De koers is door de algemene beursmalaise 15 procent gezakt sinds het begin van de zomer. Tegen 16 keer de verwachte winst voor dit jaar en 15 keer die van volgend jaar, een verwacht brutodividendrendement van bijna 5 procent en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 7 is het aandeel opnieuw aantrekkelijk gewaardeerd. Het aandeel is daarom koopwaardig. Danny Reweghs