Zakenlui hebben niet bepaald te klagen over een gebrek aan aandacht van vliegtuigmaatschappijen. Lowcostfirma's hebben de jongste jaren de zakenmarkt ontdekt en meer en meer maatschappijen richten zich exclusief op zakenlui.
...

Zakenlui hebben niet bepaald te klagen over een gebrek aan aandacht van vliegtuigmaatschappijen. Lowcostfirma's hebben de jongste jaren de zakenmarkt ontdekt en meer en meer maatschappijen richten zich exclusief op zakenlui. Het begon in 2005, toen Eos en MAXjet het startschot gaven voor vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten met alleen maar goed van beenruimte voorziene businessclasszetels. Vooral Eos wil van vliegen opnieuw een exclusieve belevenis maken, iets wat met het verdwijnen van de Concorde is teloorgegaan. De Boeing 757 van Eos telt maar 48 stoelen in plaats van 180, maar die hebben allemaal de oppervlakte van een royaal dubbel bed. Daarbovenop krijgen reizigers een werkblad, met een aansluiting voor een laptop - hoog in de lucht moet er niet alleen geluierd, maar ook af en toe gewerkt worden. Voor u in het vliegtuig stapt, haalt een auto u gratis op (binnen een straal van 80 km) en krijgt u op de luchthaven (Londen Stansted of New York JFK) begeleiding van een persoonlijke conciërge. Wie een vlucht op de 'Oriënt-Express van de 21ste eeuw' wil, moet tussen 2700 en 6000 dollar ophoesten, afhankelijk van het tijdstip van boeken. Wie meer heil zoekt in iets goedkopere luxe en comfort, kan de lucht in met MAXjet. Dat bedrijf biedt tussen JFK New York en Washington Dulles enerzijds en Londen Stansted anderzijds lage tarieven (vanaf 300 pond). Ook L'Avion - voorheen Elysair - nestelde zich eind vorig jaar op de budgetmarkt voor zakenlui, met goedkope vluchten tussen Parijs en New York Newark (vanaf 1300 euro heen en terug - elektronisch boeken is bij deze maatschappij niet mogelijk). Nog een nieuwkomer is Silverjet, dat tussen Londen (Luton) en de Big Apple betaalbare luxe in de schaal werpt om zakenmannen voor zich te winnen, terwijl het tegelijk met een milieuvriendelijk label uitpakt: ' s werelds eerste 'carbon neutral' vliegmaatschappij. Wat betekent dat bij elke boeking een bedrag van gemiddeld 15 pond gestort wordt aan een project dat de natuur ten goede komt en aldus de CO2-uitstoot compenseert. Silverjet biedt heen-en-weertickets voor 1000 pond. In ruil krijgt u een persoonlijke conciërge, een chique lounge, hoogstaande maaltijden, riante beenruimte, een zetel die openklapt tot een knus bed, en een privéluchthaventerminal waar tot een halfuur voor vertrek kan worden ingecheckt. De gebruikelijke luxe in businessclass, om het enigszins met een contradictie te zeggen. Nog een maatschappij die goedkope luxe aanbiedt, is Primaris Airlines, de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij die vanaf dit jaar ook internationaal gaat, met onder meer vluchten van New York naar Amsterdam, Frankfurt, Parijs, Londen en Manchester in zogeheten professional class. Een synoniem voor businessclass, waarbij u mag rekenen op twee zetels op een rij, internettoegang, flexibele maaltijden, laptopaansluiting. Om kort te gaan: wie luxueus én goedkoop wil vliegen, heeft behoorlijk wat keuze. De komst van de budgetvliegers die zich speciaal op zakenklanten richten, is slecht nieuws voor de grote luchtvaartmaatschappijen. Zij puren een aanzienlijk deel van hun winst uit trans-Atlantische vluchten en een heel pak minder uit hun lokale vluchten, waar ze moeten wedijveren met budgetmaatschappijen als Ryanair en EasyJet. Maar het is uiteraard wél goed nieuws voor zakenlui, die door de toenemende concurrentie bij de grotere maatschappijen op aardige voordelen en gerichte service kunnen rekenen, niet het minst op trans-Atlantische vluchten. Uit recente cijfers van BCD Travel, marktleider in het organiseren van businesstrips, blijkt dat Belgische zakenreizigers het vaakst naar New York vliegen. Daarna volgen Frankfurt en München. De grote luchtvaartmaatschappijen laten zich niet onbetuigd in het offensief van de nichemaatschappijen. KLM startte met de hulp van het Zwitserse PrivatAir met een lijnvlucht tussen Amsterdam en Houston, het hart van de Amerikaanse olie-industrie. Het vliegtuig is uitsluitend met zakenzitjes gevuld. Singapore Airlines lanceerde recent op zijn Boeing 777-300 nieuwe, luxueuze stoelen in first- en businessclass: 90 cm breed, in zacht leder en in een vingerknip om te vormen tot een groot bed dat desgevallend door een stewardess wordt opgemaakt. Daarbovenop krijgt u een pyjama van Givenchy en fluwelen slippers. In businessclass is er iets minder luxe, maar daar krijgt u bij een ruime zetel wel een plug-in voor de laptop en keuze uit 225 cd's. De vlucht wordt opgeluisterd met een gastronomische maaltijd, champagne en exquise verzorgingsproducten om eventuele jetlagverschijnselen vakkundig te lijf te gaan. Lufthansa anticipeerde vijf jaar geleden al op de evolutie naar 'business only'-vluchten, met speciale vliegtuigen met 48 en met 44 stoelen. Tussen München of Düsseldorf en New York krijgen zakenlui stoelen die kunnen worden omgebouwd tot bijna horizontale bedden van twee meter en de nieuwste dvd-spelers, inclusief groot beeldscherm. Op korte en middellange afstanden blijft de middelste zetel in businessclass vrij. Lufthansa werkt, zoals ook British Airways, KLM en Singapore Airlines, geregeld samen met gereputeerde vijfsterrenchefs om de zakenreizigers te verwennen. British Airways - dat met Concorde Lounge en Terraces in Londen en New York hyperluxueuze lounges met wellnessformules aanbiedt - onthulde eind vorig jaar op haar langafstandsvluchten in businessclass (World Club) een extra brede zetel die omgetoverd kan worden tot een flatbed. Daarbovenop krijgt u keuze uit meer dan 100 films en tv-programma's en een exclusieve toilettas van de Britse ontwerpster Anya Hindmarch. Andere luchtvaartmaatschappijen spelen in op de toenemende concurrentie met billijke prijzen. Met B Flex presenteert Brussels Airlines goedkope businessclasstickets (de helft goedkoper dan gewone businessclasstickets), die gekoppeld zijn aan een speciale incheckbalie in de luchthaven. Op Europese vluchten krijgen reizigers in businessclass extra beenruimte, op langeafstandsvluchten een flatbed. Binnenkort komt er in Zaventem ook een speciale parking voor B Flex-reizigers, om het tijdverlies verder in te perken. Ook SAS Airlines biedt, zoals verscheidene andere maatschappijen (British Airways, United Airlines, Air France, ...), voordelige prijzen voor prijsbewuste zakenlui. Dat gebeurt met een klasse tussen economy en business. In businessclass biedt SAS ruime flatbeds. In beide gevallen kunnen zakenlui rekenen op een snelle doorgang bij de veiligheidscontrole (fast track security) en wireless internet. Dominique Soenens