Vestiging in Rumst houdt stand

De Amerikaanse producent van dieselmotoren Cummins heeft een moeilijk 2015 achter de rug. In het laatste kwartaal moest het 2000 medewerkers laten gaan. Omdat de rol van het logistieke hoofdkwartier voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) in Rumst toeneemt, bleef de impact bij ons beperkt.

De aandelenkoers van het beursgenoteerde Amerikaanse bedrijf (19 miljard dollar omzet in 2015) kelderde in 2015 van 146 naar 88 dollar. De winstmarge bleef onder 10 procent. Naast de strengere normen voor dieselmotoren werd Cummins getroffen door de wereldwijde groeivertragingen in onder meer de mijnbouw en de bouw.

Dicht bij de klant

In Rumst heeft Cummins twee magazijnen en een kantoorgebouw. Het heeft er ongeveer 330 werknemers, van wie meer dan 200 in de magazijnen werken. “Rumst is voor Cummins de grootste logistieke hub van Europa geworden. Onder meer omdat we de afgewerkte motoren en generatoren almaar vaker direct naar de klant brengen, zonder langs lokale distributeurs te passeren”, legt Prantik Sinha uit, de logistiek directeur van Cummins EMEA.

Naast de goede bereikbaarheid vanuit de Antwerpse haven en de talenkennis van de werknemers, was de nabijheid van de klanten een hoofdreden om het logistieke centrum in Rumst uit te bouwen. Prantik Sinha: “Het gros van de klanten bevindt zich in een straal van 1500 kilometer rondom Rumst. Enkele belangrijke klanten, zoals de vrachtwagenbouwers DAF en Volvo, assembleren zelfs erg dichtbij.”

Cummins produceert in de Verenigde Staten, India, China, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië en Mexico. Het gaat voornamelijk om dieselmotoren voor zware voertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en treinlocomotieven. Daarnaast levert het ook generatoren en onderdelen als filters, turbo’s en elektronica.

Weinig vraag

Het bedrijf verwacht geen significant herstel in 2016. “Het zal enkele jaren duren voor we weer met de groei van 2012 en 2013 aanknopen”, voorspelt de Indiase directeur. Er is weinig vraag naar generatoren door de lange besteltermijnen en ook de vraag naar motoren toont weinig tekenen van herstel. “Enkel de onderdelen blijven het relatief goed doen”, klinkt het.

Toch was Cummins dit jaar het industriële bedrijf uit de S&P500-index met het beste resultaat in het eerste kwartaal van 2016. De beurskoers schoot met 31 procent naar boven tot 116 dollar, ondanks de slechte vooruitzichten voor dit jaar.

Dat heeft volgens Prantik Sinha te maken met de relatief sterke positie van Cummins in de sector. Omdat de motoren aan de strikte westerse uitstootnormen voldoen, haalt het bedrijf goede resultaten in India en China, waar de normen nu ook strenger worden. Bovendien heeft Cummins veel cash, dat het wil aanwenden voor overnames in de waardeketen van de dieselmotoren, zoals bijvoorbeeld transmissiesystemen. “Tot nu toe is Cummins vooral organisch gegroeid. Voor een optimale integratie verkent het nu overnamemogelijkheden”, besluit Sinha.

Simon Van Dorpe

“Het zal enkele jaren duren voor we weer met de groei van 2012 en 2013 aanknopen”

Omdat de motoren aan de strikte westerse uitstootnormen voldoen, haalt het bedrijf goede resultaten in India en China, waar de normen nu ook strenger worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content