Vroeger waren verzekeraars gelukkige mensen. Aan geld geen gebrek. Ze letten niet zo op de kosten en jonge brokkenpiloten kregen zonder boe of bah een autoverzekering. Dat was toen.
...

Vroeger waren verzekeraars gelukkige mensen. Aan geld geen gebrek. Ze letten niet zo op de kosten en jonge brokkenpiloten kregen zonder boe of bah een autoverzekering. Dat was toen. Inmiddels heeft de beurs zelf een zwaar accident opgelopen en zijn de beleggingen van de verzekeringsmaatschappijen gedecimeerd. Michel Baecker, gedelegeerd bestuurder van de Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemingen ( BVVO), blijft niettemin goedgeluimd. MICHEL BAECKER (BVVO). "Ja. De buitenlandse aandeelhouders laten inderdaad hun filialen in België vallen. Kijk maar naar Ohra, CB Direct, Zelia enzovoort. In België vormen de stijging van de omzet en de goede solvabiliteit absoluut geen tegenwicht voor de slechte rentabiliteit van de sector. Sommige aandeelhouders zouden daaruit in de toekomst wel eens hun conclusies kunnen trekken... "Het belangrijkste goede nieuws is echter dat de aandeelhouders hun rol van fondsenverstrekker blijven spelen. Ze geloven dus nog altijd in de sector. Een tweede hoopgevend feit is dat de bedrijfsresultaten van de verzekeraars er geleidelijk op vooruitgaan, in alle takken. Ze doen lovenswaardige inspanningen om hun technische ratio's te verbeteren en hun algemene kosten, de commissies en de uitkeringslast te drukken."BAECKER. "Die doelgroep vormt een zwaar risico voor de verzekeraars. Het Tariferingsbureau, dat op 1 november in werking treedt, zal een premie aanbieden in de buurt van 1000 euro voor elke beginnende bestuurder die nog geen ongeval heeft gehad. Voor auto's met een laag vermogen kan de premie zelfs lager uitkomen. Dat is een aanzienlijke verbetering." BAECKER. "Nee. Enkel de inwoners van risicogebieden worden verplicht om zich te verzekeren tegen het risico van overstromingen. Het gezond verstand zegt echter dat we moeten kiezen voor een zo groot mogelijke solidariteit tussen alle houders van een woningverzekeringscontract, met uiteraard een extra premie in de risicogebieden. Onze boodschap is duidelijk: zonder solidariteit kunnen we de verzekerbaarheid niet waarborgen." Laurent Feiner