Nadenken, analyseren en nieuwe projecten uitwerken is zijn voornaamste taak. Nationaal business development manager Peter Van Dorpe (42 j.) van Creyf's Interim moet speuren naar de gaten in de markt en de verkoop leiden van die nieuwe bedrijfseenheden, verenigd binnen de nv SFB Interim. "Zaken die aanleunen bij onze hoofdactiviteit, de interimbusiness, en bij ons Vlaams karakter. Maar ze moeten vooral bepaalde niches in de markt aanspreken. Naar het voorbeeld van Creyf's Medical, de afdeling medische uitzendarbeid, ProLink voor ...

Nadenken, analyseren en nieuwe projecten uitwerken is zijn voornaamste taak. Nationaal business development manager Peter Van Dorpe (42 j.) van Creyf's Interim moet speuren naar de gaten in de markt en de verkoop leiden van die nieuwe bedrijfseenheden, verenigd binnen de nv SFB Interim. "Zaken die aanleunen bij onze hoofdactiviteit, de interimbusiness, en bij ons Vlaams karakter. Maar ze moeten vooral bepaalde niches in de markt aanspreken. Naar het voorbeeld van Creyf's Medical, de afdeling medische uitzendarbeid, ProLink voor informatici, Technoforce voor ingenieurs of onze Zuid-Nederlandse of Noord-Franse activiteiten." Een tiental projecten zit in de pijplijn, soms nog in het stadium van elementaire studie, in enkele gevallen aan de rand van de verwezenlijking. "Interimbureaus spreken sommige mensen niet aan," legt Van Dorpe uit. "Ingenieurs, bijvoorbeeld, richten zich liever tot autonome firma's die professioneel werken en denken op langere termijn. Ik moet die bedrijfjes oprichten, hun typische rekruteringsmethodes uitwerken en zorgen dat er ook doorstroming vanuit de traditionele uitzendkantoren komt." Elf jaar werkt Peter Van Dorpe al voor Creyf's. Sinds december 1987 bouwt hij het integrale Oost-Vlaamse kantorennetwerk uit. "Het commerciële aspect van die opdracht is me op het lijf geschreven," zegt hij. "Dat was wat ik miste, toen ik als afgestudeerde marketeer mijn carrière bij het voedingsbedrijf Dossche in Deinze begon." Van Dorpe werkte er in het interne reclamebureau, dat pr-activiteiten uitvoerde, reclamecampagnes schreef en publicitaire video's draaide. "Een job met veel variatie, omdat je de ene dag veevoeders promoot, de andere dag werkt voor de Colmar-restaurants en de rest van de week voor nog een andere dochter in de groep. Een hectische toestand was het, ook omdat ik als jong broekje in de marketing elke dag weer moest opboksen tegen de grote reclamebureaus." Van Dorpe ruilde Dossche na zeven jaar voor La Lorraine, waar hij aan productontwikkeling deed en onder meer het vitaminebrood Fit-A-Mine op de markt gooide. La Lorraine bleek uiteindelijk de perfecte springplank naar een loopbaan in de interimbranche. "Wie zelf zaken opstart, geniet een grote autonomie. Alleen miste ik bij La Lorraine de verantwoordelijkheid over de verkoop. Bij Creyf's, van wie ik bij Dossche klant was, kon ik die wel krijgen."Een jaar later leidde Van Dorpe al de Gentse vestiging van Creyf's, in de volgende tien jaar opende hij negen Oost-Vlaamse kantoren. Toen Creyf's-baas Marc Verstraeten zijn regionale directeur voor Oost-Vlaanderen aanzocht voor zijn huidige functie, aarzelde deze niet. "Uit mijn veelvuldige contacten met het bedrijfsleven heb ik een waslijst aan ideeën overgehouden. Nu kan ik al die projecten toetsen op hun haalbaarheid." Eind 1998 moeten de eerste ideeën al werkelijkheid zijn geworden. "Eerste prioriteit is de commerciële uitbouw van de bestaande niches, maar ondertussen testen we de reële mogelijkheden voor nieuwe markten. Ik voel me als een verspringer die tijdens een lange aanloop de mogelijkheden van zijn sprong becijfert," lacht Van Dorpe.