"Veel uitdagingen en weinig tijd." Zo omschrijft Bart Balis, die aan het hoofd staat van Farma Import, de situatie in zijn bedrijf. Farma Import verkoopt zo'n 3000 producten voor het zelf bottelen van wijn, het brouwen van bier en het maken van kaas, en is met een aandeel van 60 tot 70% Europees marktleider. De kmo realiseerde in 1998 een omzet van 53 miljoen frank. Dit jaar moet het omzetcijfer klim...

"Veel uitdagingen en weinig tijd." Zo omschrijft Bart Balis, die aan het hoofd staat van Farma Import, de situatie in zijn bedrijf. Farma Import verkoopt zo'n 3000 producten voor het zelf bottelen van wijn, het brouwen van bier en het maken van kaas, en is met een aandeel van 60 tot 70% Europees marktleider. De kmo realiseerde in 1998 een omzet van 53 miljoen frank. Dit jaar moet het omzetcijfer klimmen naar 56 miljoen frank, waarvan wijn en bier elk 40% voor hun rekening nemen. De belangrijkste klanten van Farma Import zijn de hobbyisten. De professionele markt is goed voor 15% à 20%, maar dat cijfer stijgt elk jaar. Dat zelf wijn maken in de lift zit, heeft volgens Bart Balis niets te maken met de milieucrisissen van de afgelopen maanden, wél met het feit dat er meer en meer wordt ingespeeld op twee belangrijke trends: het individualisme en de toenemende vrije tijd.Farma Import, gevestigd in Beverlo, werd in 1972 opgericht door de vader van Bart Balis. Oorspronkelijk was het een drogisterij en apothekerszaak. Maar door de jaren heen evolueerde de inhoud van de winkel: de pillen maakten plaats voor persen, hoewel de de naam Farma Import behouden bleef.Vandaag werken er bij Farma Import tien werknemers en is het bedrijf uitgegroeid tot Europees marktleider in zijn niche. En die omvang biedt voordelen: zo reageert Farma Import niet langer wanneer een concurrent een bepaald artikel tegen een goedkopere prijs van de hand doet. In Beverlo herzien ze hun prijzen nog twee keer per jaar. Veel belangrijker dan die ene frank meer of minder vindt Bart Balis het optimaliseren van de service en het voorraadvolume.Om nieuwe micro-brouwers en micro-wijnmakers te leren kennen, is Bart Balis steevast present op vakbeurzen. Daarnaast zet het bedrijf één keer per jaar - meestal tijdens het pinksterweekeinde - zijn deuren open: dan geven verschillende gilden productdemonstraties. Zelfs landen als Amerika en Canada zijn dan van de partij. Het buitenland is dan ook een belangrijke markt voor Farma Import, dat uitvoert naar vijftien landen, van Zweden tot Senegal. België mag dan al niet echt een wijnland zijn, toch liggen we aan de basis van meer dan één buitenlandse grand cru.