Bent u thuis in het portfolio van Ferrari, dan is dit ongetwijfeld de eerste reactie die in u opkomt: deze Roma wijkt toch wel af van wat we gewoon zijn van de Italiaanse constructeur. Dat was dan ook de opzet toen het draaiboek voor deze nieuwkomer werd geschreven.
...

Bent u thuis in het portfolio van Ferrari, dan is dit ongetwijfeld de eerste reactie die in u opkomt: deze Roma wijkt toch wel af van wat we gewoon zijn van de Italiaanse constructeur. Dat was dan ook de opzet toen het draaiboek voor deze nieuwkomer werd geschreven. Ferrari wilde met de Roma een beetje terug naar de jaren zestig, de tijd van sierlijke modellen zoals de Ferrari 330 en de 220. Modellen die beantwoorden aan het predicaat GT, kort voor 'Grand Tourisme'. En dat is precies wat deze Roma is: een GT waarmee u rustig en sierlijk kunt toeren, of zelfs naar uw vakantiewoning in Toscane kunt rijden. En dat zonder er geradbraakt uit te komen. Want de Roma is verrassend comfortabel, merkten we al in de eerste kilometers.Laat u de versnellingsbak dan ook nog eens helemaal automatisch schakelen, dus zonder met de peddels aan het stuur te spelen, dan houdt de V8 het in het vooronder opmerkelijk rustig. Of hoe dit een Ferrari is waarin u nog rustig kunt keuvelen met uw medepassagier zonder uw stem te moeten verheffen. Het neemt niet weg dat dit een Ferrari blijft. U kunt de spontane rijstijl van de auto dan ook aanpassen met een knopje op het stuur, om bijvoorbeeld van 'comfort' naar 'sport' te gaan. Meteen wordt gezellig keuvelen al wat moeilijker. Niet alleen omdat de automaat veel later schakelt en de V8 in hogere toeren houdt, ook omdat de motor zich dan al heel wat uitbundiger laat horen. Vanaf dat moment moet u er ook met uw verstand bij blijven en al uw rij-ervaring in handen en voeten laten sijpelen, want onder dat gaspedaal zitten maar liefst 620 paarden die niets liever willen dan wild uit te breken en al hun vermogen overzetten op de achterwielen. Of hoe de Roma met die ene draai aan het rijmodusknopje evolueert van een gezellige GT voor de rustige bestuurder naar een bijtgrage sportwagen voor de avontuurlijke rijder. Zowel met een slakkengangetje, dan toch naar Ferrari-normen, als wanneer we wat meer met het gaspedaal speelden, vonden we het stuurgevoel heel direct en strak, en de zwaarte is perfect gedoseerd. Het resultaat is een heel wendbare en beheersbare auto die snel vertrouwen inboezemt. Meer moet dat inderdaad niet zijn om in stijl naar het zuiden te rijden.