De KPMG Trophy is een klassieker voor de Belgische golfliefhebber. Van donderdag tot zondag vindt op het spectaculaire parcours van de Limburgse Millennium Golf Club de editie 2019 plaats, als onderdeel van de Challenge Tour. Jonge spelers kunnen die stap niet overslaan in hun groei naar de internationale top. "Het is een bijna verplichte halte voor toekomstige topspelers", zegt Emmanuel Rombouts, de voorzitter van de Belgische Golffederati...

De KPMG Trophy is een klassieker voor de Belgische golfliefhebber. Van donderdag tot zondag vindt op het spectaculaire parcours van de Limburgse Millennium Golf Club de editie 2019 plaats, als onderdeel van de Challenge Tour. Jonge spelers kunnen die stap niet overslaan in hun groei naar de internationale top. "Het is een bijna verplichte halte voor toekomstige topspelers", zegt Emmanuel Rombouts, de voorzitter van de Belgische Golffederatie, die het evenement organiseert. Ook de nummer één van de wereld, de Amerikaan Brooks Koepka, speelde in de Challenge Tour. Doorgaans verkiezen Amerikanen de opstaptoernooien in hun thuisland, maar Koepka verkoos een opleiding in Europa. "De Challenge Tour is een fantastische leerschool voor een golfer", vindt de Amerikaan, die al vier toernooien van de Grand Slam won en in 2013 op de Royal Waterloo deelnam aan de Telenet Trophy. "Je krijgt elke week een heel ander parcours geserveerd, de speelomstandigheden zijn telkens weer anders. Bovendien is het niet makkelijk er punten te pakken. Kortom, een ideaal kampioenschap om het vak te leren." Ook voor Belgisch talent is de Challenge Tour een perfecte springplank. Nicolas Colsaerts, Thomas Pieters en Thomas Detry kwamen in die competitie uit vooraleer ze konden doorstoten naar de European Tour. "Dat is ook de roeping van ons toernooi: onze beste jonge spelers de kans geven het op te nemen tegen hun Europese collega's, zodat ze ervaring kunnen opdoen en klimmen in de hiërarchie", vervolgt Emmanuel Rombouts. Dat concept overtuigde KPMG vijf jaar geleden om partner van de federatie en hoofdsponsor van het toernooi te worden. "KPMG en de Challenge Tour hebben heel wat raakpunten", zegt Olivier Macq, partner bij de consultancyreus. "We vormen en begeleiden beide jong talent dat klaar is om professioneel te ontluiken. De golfsport wordt in ons land almaar populairder, dankzij de aandacht in de media, de terugkeer in het olympische programma en de doorbraak van topspelers. Golf brengt bovendien een mooie boodschap van respect voor de regels, fairplay, werk en bescheidenheid." De drie Belgen die meedraaien in de Challenge Tour, Christopher Mivis, Hugues Joannes en Kevin Hesbois, zijn uiteraard van de partij.