VERPAKKINGSWINKEL VOOR WINKELVERPAKKING

Annemie Van den Berghe leidt in het Antwerpse Deurne een verpakkingsgroothandel. C&D-Verpakkingen vormt een testcase voor nog meer dergelijke zaken in het Vlaamse land.

Na haar studies rechten en notariaat aan de KU-Leuven startte Annemie Van den Berghe (28 j.) vorig jaar C&D-Verpakkingen als proefproject binnen de Doorebeek-groep. Die groepeert sinds 1992 de activiteiten in de verpakkingsmarkt rond de familie Herman Van den Berghe uit Erpe-Mere en dekt drie complementaire activiteiten : trading ( Flanders Engineering), productie ( Bergpak en Interplast) en distributie ( C&D-Verpakkingen).

De showroom vormt de innoverende schakel tussen producent en klant. “In tegenstelling met Nederland kent ons land niet de traditie van de verpakkingswinkel,” zegt Van den Berghe. “Via onze showroom richten we ons als groothandel in verpakkingen tot voedingswinkels, boetieks en de industrie. Het assortiment omvat alle verpakkingen voor verswaren, draagtassen in papier en plastic, geschenkverpakking, karton, rek- en schuimfolie, plastiek zakjes enzovoort. Voordeel voor de klant is dat hij in contact komt met een gevarieerd aanbod ; bovendien kan hij bij een onvoorziene uitputting van de eigen voorraad bij ons uit de nood worden geholpen.”

C&D-Verpakkingen was in 1995 goed voor een omzet van 18 miljoen frank. Het opstarten van de verpakkingsgroothandel in de Antwerpse regio vormt dan ook een testcase voor nog meer dergelijke zaken in het Vlaamse land. Van den Berghe : “Momenteel sleutelen we nog aan het concept van de prijsvorming, de inrichting van de showroom, de locatie en het productassortiment, maar we hopen daarmee midden dit jaar rond te zijn. We kiezen bewust voor een gestage groei, gespreid over vijf jaar, met drie tot vijf vertegenwoordigers.”

Het eerste jaar in de distributiebranche is een taaie leerschool voor de debuterende zaakvoerster : “Het gamma aan producten is in de verpakkingsbranche erg breed en groeit nog met de dag. Voor mij blijft het een zoeken, maar stilaan verwacht ik dat de papieren en plastic draagtassen voor de voedingswinkels en boetieks het belangrijkste segment van ons assortiment zullen uitmaken. Hoewel de verpakkingszak veelal het naamkaartje vormt van een winkel of boetiek, bespaart onze klant toch eerst op de gepersonaliseerde lay-out op de verpakking. Want zoveel is duidelijk : een teruglopende winkelverkoop laat zich al vlug voelen in de verpakkingsindustrie.” Een potentiële markt ziet Van den Berghe ook in de industriële verpakking : stretchfolie, Amerikaanse vouwdozen, tapes… De Antwerpse haven is niet veraf.

ANNEMIE VAN DEN BERGHE (C&D-VERPAKKINGEN) Bij verpakkingen bespaart de klant eerst op de gepersonaliseerde lay-out.

CHANTAL BOURDEAU EN GUY DE LANOEYE (GLOBAL D’CO) Exotische functionele voorwerpen en etnische kunst in een harmonieus geheel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content