Deliverect koppelt de kassasystemen van restaurants met de software van de in de steden alomtegenwoordige maaltijdbezorgers Deliveroo, Ubereats en Takeaway.com. Daardoor kan het een sleutelpositie bekleden in een snelgroeiend segment.
...

Deliverect koppelt de kassasystemen van restaurants met de software van de in de steden alomtegenwoordige maaltijdbezorgers Deliveroo, Ubereats en Takeaway.com. Daardoor kan het een sleutelpositie bekleden in een snelgroeiend segment. Officieel hebben Zhong Xu en Jan Hollez Deliverect nog geen twee jaar geleden opgericht. Vorig jaar deden ze een eerste grote kapitaalronde van 3 miljoen euro. Die werd geleid door Newion Investments, de eerste grote investeerder in de Belgische trots Collibra, en Smartfin, het investeringsfonds van Jürgen Ingels. Nu halen Xu en Hollez nog eens 16,25 miljoen euro op, weer een nooit gezien bedrag voor een jong Belgisch softwarebedrijf. Het geld komt onder meer van Newion en Smartfin, maar vooral van Omers Ventures, de durfkapitaaltak van een van de grootste Canadese pensioenfondsen. Met een volle bankrekening kunnen ze, anders dan veel andere start-ups, met vertrouwen naar de toekomst kijken. "Bij de start-ups en de scale-ups vallen harde klappen", zegt CEO Zhong Xu. "Het is een opluchting dat we deze kapitaalronde nog hebben kunnen afronden. Voor onze klanten is het natuurlijk erger. Afhalen en leveren is nu de levenslijn van de horeca, maar daar willen we niet van profiteren. Zo rekenen we tijdelijk geen opstartkosten aan en bieden we maandabonnementen aan, zodat klanten zonder al te veel risico's en kosten kunnen beginnen." "We zitten nog in een groeisegment", bevestigt medeoprichter en CTO Jan Hollez. "Maar deze situatie mag niet superlang meer duren. We kunnen ons gelukkig nuttig maken en onze klanten helpen, in plaats van thuis met de vingers te moeten draaien." Deze kapitaalronde komt als een verrassing. Speelde de coronacrisis een rol? ZHONG XU. "Deliverect groeide veel sneller dan verwacht. We gingen er bij de opstart van uit dat de bestellingen van restaurants de grootste motor zouden zijn. Maar twee andere segmenten ontwikkelden zich sneller. Ten eerste zijn er de rechtstreekse leveringen door grote producenten. Zo verwerkt Unilever de onlinebestellingen voor Ben & Jerry's via ons platform. Ten tweede zijn er de restaurants die enkel onlineleveringen doen. Die groeien ook snel. "We wilden het geld ophalen wanneer we het nog niet echt nodig hadden. Daarom hebben we de voorbije maanden versneld een kapitaalronde opgestart, in plaats van ergens na de zomer van 2020. Er was al veel interesse, ook omdat veel contacten waren gelegd tijdens de vorige ronde. Het was zo goed als afgerond toen covid-19 in Europa doorbrak." JAN HOLLEZ. "We wilden ook genoeg ophalen om de komende tijd niet voortdurend kapitaal te moeten zoeken. Maar we focusten niet enkel op een financiële inbreng. Met Jambu Palaniappian, een van de beheerders van Omers Ventures, hebben we iemand aan boord gehaald die Uber Eats mee heeft uitgebouwd en enorm veel expertise heeft." Blijft u aanwerven? XU. "We willen dit jaar minstens vijftig medewerkers aanwerven. We zijn nu al met 57 in Gent, Toronto en Spanje. We willen zo snel mogelijk op alle grote markten aanwezig zijn, om die snelle groei vast te houden. We geven geen omzetcijfers, maar het voorbije jaar is het aantal orders op ons platform met 1562 procent gegroeid. We hebben ongeveer een jaar gedaan over het eerste miljoen orders. Het jongste miljoen hebben we in twee maanden gehaald." Welke impact heeft de coronacrisis op uw interne werking? XU. "We hebben die vroeger zien aankomen dan de meeste bedrijven. Door mijn roots heb ik veel contacten in China. We hebben zelfs voor sponsoring gezorgd om de mensen daar te helpen. Toen duidelijk werd dat het virus zich ook in Europa fors aan het verspreiden was, hebben we meteen maatregelen genomen om snel volledig thuis te kunnen werken. We waren al zware gebruikers van tools zoals Slack en Zoom, maar het blijft een hele uitdaging. Voor ons en onze medewerkers zijn dit geen makkelijke omstandigheden. Ik merk zelf hoe moeilijk het is te werken met jonge kinderen in huis." HOLLEZ. "Dit is helemaal anders dan een beetje thuis te werken of te communiceren met medewerkers in internationale kantoren. Je mag niet alleen denken aan het op de hoogte houden van iedereen. Onder onze medewerkers zitten veel singles, die al weken alleen thuis zitten. We willen dat onze medewerkers zich goed blijven voelen in deze omstandigheden. Het klinkt stom, maar we hebben onlangs expliciet gezegd dat mensen een uur lunchpauze mogen nemen. Voor je het weet, is het 15 uur en heb je nog altijd niet gegeten, omdat je van de ene meeting of e-mail in de andere rolt. Die vervaging is niet gezond. "Er zijn ook voordelen aan deze situatie. We leren nog efficiënter te werken en nog beter te communiceren. Ik heb er alle vertrouwen in dat we hier nog sterker uitkomen en op termijn sneller kunnen opschalen." Op welke mijlpalen mikt u nu? Is een doelstelling van 10 miljoen orders op korte termijn nog haalbaar door de coronacrisis? XU. "Die 10 miljoen orders gaan we snel halen. De onlinebestellingen in de horeca staan nog maar in de kinderschoenen. We willen wereldwijd een van de grootste spelers in onze sector worden. Wat minder zou misschien ook oké zijn, maar daar mikken we niet op. Ik omschrijf onze ambitie vaak als conquer the galaxy, not the world. Dat moet nog altijd het doel zijn."