Lierenaar Luc Quisenaerts doolt als een luxezwerver door de kwintessens van de wereldhotels. Hij brengt verslag uit in een exclusieve uitgavenreeks. Het eerste deel ligt klaar : Droomhotels in Frankrijk.
...

Lierenaar Luc Quisenaerts doolt als een luxezwerver door de kwintessens van de wereldhotels. Hij brengt verslag uit in een exclusieve uitgavenreeks. Het eerste deel ligt klaar : Droomhotels in Frankrijk.TEKST : LUC DE DECKEROp zijn veertigste verjaardag verkocht touroperatorLuc Quisenaerts zijn handelsfonds van autocarreizen. Hij wilde de wereld rond, niet met de rugzak, maar met de klassieke lederen reiskoffer naar de meest stijlvolle hotels. De raad uit opdringerige hotelgidsen sloeg hij in de wind. Evenmin zocht hij het kransje vijfsterrenverblijven op. Niet eens de bediening gaf de doorslag. Hij prefereerde een eigenzinnige selectie van sfeerrijke, architecturaal boeiende en karaktervolle hotels. Zijn originele idee maakte dat voornemen ook nog betaalbaar. Meer nog, hij maakte van zijn voornemen zijn nieuwe beroep. Quisenaerts stichtte de uitgeverij Euroservice om zijn droom te realiseren : een serie van ten minste 25 remarquabele boeken, waarin hij de lezer een beknopte historiek en beschrijving van zijn uitverkoren hotels in een land of regio biedt. "Ik heb dus geen levenslange vakantie genomen. Het is behoorlijk druk werken, al moet ik toegeven dat mijn passie en beroep nu feilloos samenvallen. Het organisatorische en commerciële werk neemt me wel zozeer in beslag, dat ik me moet laten assisteren bij de keuze. Ruim 80 % van de hotels heb ik echter zelf beproefd." De zakenman in Quisenaerts blijkt nog niet verbannen. Hij weidt gretig uit over de niche in de markt die hij aanboort. Zelfs de gewiekste verkoopwijze maakt de uitgaven tot hebbeding. Ze liggen enkel te koop in de geselecteerde hotels. "Wat niet betekent dat alle hotels zich engageerden om een stapel af te nemen, zodat mijn financiering meteen rond was," rept Quisenaerts zich. "Mijn keuze stond volkomen los daarvan. Lang niet alle kochten ze overigens exemplaren, maar je kan ze er wel aankopen, in het Frans, het Engels en het Nederlands. Later volgen andere talen. Daarnaast bied ik de werken ook aan ondernemingen aan, die ze als relatiegeschenk uitdelen." Zijn eersteling, de Franse hotels, kreeg niet toevallig de breed opengezwaaide romaanse deur van het Provençaalse Hostellerie Château de la Pioline op het eerste binnenblad. We kijken naar het binnenplein met siervijver, waar twee bedienden bloemen en ontbijt aandragen. Meteen zijn toon en timbre gezet. De tekst blijft beknopt. Hier en daar missen we kruidige details en vooral praktische inlichtingen. Dat laatste maakt de uitgever goed met infofiches op het eind. "Daarmee wilde ik de algemene tekst niet bezwaren. Mijn doel is de sfeer te vangen en de lezer daarvan te laten meegenieten. Zelfs wie er nog nooit te gast was, wil ik een indruk geven van zo'n exquis verblijf." Uiteraard dragen ook de imposante kleurenfoto's daartoe bij. We vielen de uitgever nog lastig met de vraag naar zijn uitverkoren Frans hotel. Het antwoord werd uitgesponnen tot een rode draad, die ons begeleidde toen we samen grasduinden in het boek. "Het was al zo moeilijk om het boek te beperken tot de 34 hotels", tracht hij aanvankelijk een antwoord te omzeilen. Uiteindelijk geeft hij toe dat hij vooral van rustige, landelijke hotels en châteaus houdt. "Bij voorkeur een kasteel waar je nog duidelijk de sporen van de geschiedenis, van de vaak vele ingrepen, terugvindt." Ook de Provençaalse mas charmeert hem. Zo schuift hij Le mas de Peint in de buurt van Arles naar voren. Eeuwenoude balken stutten het witte gebouw. De gasten gaan ter tafel in een heuse open eetkeuken. De Camargue zindert er op elke millimeter. Verder raadt hij ons een bezoek aan de Villa Gallici in Aix-en-Provence aan. De 18de-eeuwse interieurs bekoren. Wie een zalig sprookje wil beleven, stelt hij het romantische Château de la Treyne in de omgeving van Lascaux voor. Nog een waarschuwing : dit boek is een onverbiddelijke verleider. Lezers van Trends Style kunnen het boek rechtstreeks bestellen bij Euroservice. Als ze dit vóór 21 juni doen, kost hen dat 1995 fr. (+ 250 fr. verzendingskosten) in plaats van 2900 fr. Alle info : (03) 480.98.70. De droomreis begint bij de open deur van de Hostellerie Château de la Pioline in Aix-en-Provence.De open eetkeuken van Le Mas de Peint in de Camargue.