Verkopen hoeft geen ramp te zijn

STIJN FOCKEDEY

DE VERKOOP VAN het Belgische sateliettechnologiebedrijf Newtec aan het Singaporese ST Engineering, voor 250 miljoen euro, zet ons weer met de voetjes op de grond. Onze techsector wordt sterker, maar we zijn er nog niet. Nog andere beloftevolle Belgische techbedrijven zullen de komende jaren opgekocht worden door grotere buitenlandse spelers. België was te traag en te klein om volop te kunnen profiteren van de nieuwe techboom. De lekkerste en grootste brokken zoals onlinereclame, e-commerce of sociale media zijn ingepikt door grotere landen. Belgische techbedrijven moeten hun heil zoeken in veel kleinere niches. Daar is de concurrentie even bikkelhard, en is een overname door een buitenlands bedrijf meestal de beste optie.

Een sterkere Belgische techsector krijgen we niet door bedrijven tot elke prijs te willen verankeren.

In de meeste niches is er vaak pas echt geld te verdienen als het product in een totaalpakket kan worden aangeboden aan multinationals. Het verkoopproces gaat dan een stuk sneller, aangezien een techgigant al kind aan huis is bij die grote betalers. Voor een beloftevolle maar kleine speler kost het te veel tijd en geld om zelf zo’n wereldwijde commerciële organisatie uit te bouwen. Meestal hebben de overnemers ook een langetermijnvisie en bouwen ze de activiteiten en de werkgelegenheid verder uit in België. Er is altijd een kans dat na de overname dat de bloem verwelkt. In het geval van Newtec is dat risico klein gezien de technologische reputatie van het bedrijf. Bovendien zullen de Belgische investeerders achter Newtec hun geld opnieuw investeren in andere bedrijven.

Natuurlijk zou het fijn zijn, mochten grote beloftes als pakweg Collibra of Showpad op eigen benen blijven staan. Maar een sterkere Belgische techsector krijgen we niet door bedrijven tot elke prijs te willen verankeren, wel door die bedrijven zo succesvol mogelijk te maken, ongeacht wie de eigenaar is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content