Sinds begin dit jaar wordt het klassement van de meest verkochte motoren aangevoerd door de Honda CBR600F. Tot en met maart (de wintermaanden nog wel) werden er bijna 300 van ingeschreven. Merkwaardig, vooral omdat de Honda CBR600F een sportmachine is. De jongste jaren werd de toppositie steevast ingenomen door custom bikes.
...

Sinds begin dit jaar wordt het klassement van de meest verkochte motoren aangevoerd door de Honda CBR600F. Tot en met maart (de wintermaanden nog wel) werden er bijna 300 van ingeschreven. Merkwaardig, vooral omdat de Honda CBR600F een sportmachine is. De jongste jaren werd de toppositie steevast ingenomen door custom bikes. Honda lanceerde de CBR600F in 1987. En vanaf het begin viel de viercilinder 600 cc-motor goed in de smaak. De motor paarde hoge prestaties (toen 86 pk) aan een licht gewicht, zag er ook zeer sportief uit, maar had geen extreme zit. Dat verklaart voor een groot deel de populariteit.De CBR kwam ook op de racebanen terecht - hoewel Honda het hier de jongste jaren moeilijker kreeg. De CBR was in de derde uitvoering al goed voor 100 pk, maar de concurrentie had Honda ingehaald. Met het oog op die racerij vernieuwde Honda de CBR600F grondig. De fabrikant hertekende het motorblok, maakte het compacter, lichter en nog sterker. De viercilinder levert nu standaard 110 pk bij 12.500 toeren per minuut. De carburatoren krijgen lucht ingeblazen via twee 'sluizen', die aan de voorzijde uit de stroomlijn steken. Mooi is anders. Ook de stroomlijn werd onder handen genomen (en is nu niet langer geïntegreerd in tank en zit), evenals hetframe. De wielen kregen bredere velgen en bredere banden.Over het resultaat kunnen we kort zijn. De nieuwe CBR is nog steeds een fijne fiets: de motor plakt op de weg, stuurt lekker op bochtige wegen en trekt geweldig op. Zeker vanaf 6000 toeren per minuut voelt men de acceleratie van de machine. Bij normaal gebruik (dat wil zeggen 120 kilometer per uur) maakt het niet uit of u in vierde, vijfde of zesde versnelling zit: vermogen genoeg. Ommezijde van de medaille is dat men vlot snelheden haalt die het rijbewijs in gevaar brengen. Op de openbare weg is het - wettelijk gezien - moeilijk om het uiterste uit de machine te halen. Deelnemen aan zogenaamde opencircuitdagen op Zolder is dan de oplossing. De sportieve manier van rijden merkt men trouwens wel aan de pomp: de CBR verstookt ruim zeven liter per 100 kilometer.Eén ding viel nog op: een klein groen lampje bij het insteken van de contactsleutel. De CBR is uitgerust met een antidiefstalsysteem. De sleutel bevat een chip die een signaal geeft aan een antenne in het sleutelhuis. Als het signaal klopt, kan de motor worden gestart. In andere gevallen (zelfs als de sleutel is nagemaakt zonder chip) blijft de ontsteking geblokkeerd. Ten slotte de prijs: 359.000 frank. Kennelijk zet die geen rem op de verkoop.AD VAN POPPEL