Eén van de problemen met elektronische handel via het Internet is dat sommige producten menselijk contact vereisen. Het Internet Call Center van Lucent, een technologie die door het callcenter Sitel Brussels wordt gepromoot, lost dit op door over een Internet-verbinding een gesprek op te zetten. Zowel de surfer als de opgeroepene moeten dan wel een multimedia-pc met microfoon en luidsprekers hebben en beiden moeten on line zijn.
...

Eén van de problemen met elektronische handel via het Internet is dat sommige producten menselijk contact vereisen. Het Internet Call Center van Lucent, een technologie die door het callcenter Sitel Brussels wordt gepromoot, lost dit op door over een Internet-verbinding een gesprek op te zetten. Zowel de surfer als de opgeroepene moeten dan wel een multimedia-pc met microfoon en luidsprekers hebben en beiden moeten on line zijn. NetCall plc, een Brits bedrijf dat op de Alternative Investment Market (AIM) noteert, heeft een oplossing zonder geavanceerde Internet-technologie. Het Net wordt hier een opstap naar een gewone telefoonoproep op basis van de call back-techniek. Daarvoor verhuurt NetCall hyperPhone Links op het Internet. Er zijn drie partijen bij betrokken. Primo: de bedrijven of particulieren die een abonnement nemen op de NetCall-dienst en die voor 170 frank per maand en per stuk hyperPhone Links op hun website plaatsen. Secundo: surfers die op deze hyperPhone Links kunnen klikken. Meteen wordt een formulier gestart waarop de Internaut zijn telefoonnummer en e-mailadres kan opgeven. Deze input gaat naar de derde partij, NetCall zelf. De NetCall-server belt de contactpersoon achter de hyperPhone Link op en tevens het telefoonnummer dat de surfer heeft opgegeven. De twee worden in luttele seconden verbonden voor een gewoon telefoongesprek. Het systeem kan ook instant audioconferenties opzetten. Als de surfer maar één lijn heeft (en dus niet tegelijk kan surfen en opgebeld worden), kan hij aangeven na hoeveel tijd NetCall de verbinding moet opzetten. De firma of particulier waarnaar de hyperPhone Link verwijst, hoeft uiteindelijk zelfs geen Internet-abonnement te hebben.Zopas startte NetCall een internationale marketingcampagne voor zijn product, in België via resellerDesc nv. De lage technologische drempel laat een ruim gebruik toe. Behalve de bescheiden huur van de link, verdient NetCall een "kleine commissie" op de telecommunicatieverbinding, zegt marketingdirecteur David Robson. De HyperPhone Link kan net zo goed naar een 800-, als naar 900-nummer of naar een gewoon nummer leiden. De eerste doelgroep zijn elektronische handelaars, portaaluitbaters en bedrijven met een website. NetCall levert een verfijnde service: de abonnee kan zelf de nummers waar hij bereikbaar is on line wijzigen en vastleggen voor vijf verschillende tijdslots, hij kan via Internet op elk moment een overzicht krijgen van oproepen en kosten, alsook van de oproepen die niet tot stand gebracht werden. Desnoods kan hij zijn klanten in spe een e-mail of een fax sturen. "Nooit hoef je nog een opportuniteit te missen," vindt Harry Voeten, managing director van Desc, in zijn kantoor aan de Plantin en Moretuslei in Borgerhout. Bij de multimedia-afdeling van Belgacom bevestigt Wim De Rynck dat NetCall er gekend is en dat callcenters zeker brood zien in zulke producten. NetCall zelf kocht vorig jaar trouwens een callcenter. Maar Belgacom evalueert momenteel vooral de Push to Talk-technologie van het Amerikaanse eFusion, waarmee Belgacom-aandeelhouder Ameritech een alliantie heeft. Net als in het Lucent-concept, gebeurt het surfen en telefoneren daarbij tegelijk over één lijn. www.netcallplc.com, www.efusion.com.