We boeken massaal vliegvakanties naar toeristische bestemmingen. Wie ter plaatse een wagen wil huren, moet diep in de buidel tasten. De prijzen van huurauto's zijn ontploft.
...

We boeken massaal vliegvakanties naar toeristische bestemmingen. Wie ter plaatse een wagen wil huren, moet diep in de buidel tasten. De prijzen van huurauto's zijn ontploft. 1 Wat is het probleem? Verhuurfirma's moesten vorig jaar wagens verkopen om de financiële gevolgen van de pandemie te kunnen dragen. Voor sommige bedrijven was dat nog niet voldoende. De Amerikaanse tak van Hertz moest zelfs het faillissement aanvragen. Begin juli haalde het bedrijf meer dan 5,9 miljard dollar op via een nieuwe investeerdersgroep, geleid door Knighthead Capital Management, en loste het een schuld van bijna 5 miljard dollar af. Om uit de schulden te komen, werd de vloot ingekrompen van 680.000 naar 380.000 voertuigen. Intussen wordt de automarkt getroffen door een chiptekort, waardoor minder nieuwe wagens van de band rollen. Verhuurbedrijven kunnen hun wagenpark niet aanvullen. Sommige storten zich op de tweedehandsmarkt. 2 Hoe hoog gaan de prijzen? Volgens het persagentschap Bloomberg is een wagen huren in Spanje tot 143 procent duurder in vergelijking met 2019. In Italië is de prijs met 84 procent gestegen. Wie naar bestemmingen als Sicilië, Mallorca of Ibiza trekt, betaalt nog meer: daar liggen de prijzen tot drie keer hoger dan voor de coronacrisis. Hetzelfde probleem is zichtbaar in de Verenigde Staten. 3 Zullen de prijzen zo hoog blijven? De Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley gelooft dat de ontplofte huurmarkt weer wordt bijgestuurd. Als het wagenaanbod weer op peil is, zullen de verhuurprijzen weer dalen.