Om een verhuizing vlekkeloos te doen verlopen, moet u tijdig heel wat dingen regelen, vanaf de reservatie van een verhuisfirma, de keuze van een nieuwe bank, tandarts en huisarts tot het melden van uw adreswijziging aan uw gemeente en dienstenleveranciers.
...

Om een verhuizing vlekkeloos te doen verlopen, moet u tijdig heel wat dingen regelen, vanaf de reservatie van een verhuisfirma, de keuze van een nieuwe bank, tandarts en huisarts tot het melden van uw adreswijziging aan uw gemeente en dienstenleveranciers. Verhuist u op een weekdag, informeer dan tijdig of uw werkgever u die dag kan missen. Hebt u wel gecheckt of de straten van uw oude en nieuwe woning op de dag van de verhuizing niet worden afgesloten, bijvoorbeeld voor een markt of een kermis? Denk er ook aan dat sommige gemeenten voor 6 uur en na 22 uur geen verhuizingen toestaan. Als u uw oude woning huurt, moet u de huurovereenkomst opzeggen met een aangetekende brief aan de eigenaar. U moet een wettelijke opzeggingstermijn in acht nemen, die in principe drie maanden bedraagt. Die periode gaat in vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de datum dat u de aangetekende brief verstuurt. Maak ook een afspraak met de verhuurder om uw huurwaarborg terug te krijgen na een inspectie van de woning. De zoektocht naar een nieuwe school of crèche voor de kinderen loopt niet altijd van een leien dakje. Wacht daar dus niet te lang mee. Als u van huisarts of tandarts moet veranderen, vraag dan bij een volgend bezoek dat hij uw medische dossier en dat van de andere leden van uw gezin bezorgt aan uw nieuwe huisarts of tandarts. De drie gewesten geven onder bepaalde voorwaarden een financiële toelage voor een verhuizing. Informeer op voorhand naar de voorwaarden en de procedures bij het Vlaams Gewest (www.bouwen-enwonen.be), het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (www.bruxelles.irisnet.be) of het Waals Gewest (www.wallonie.be). Bent u van plan alles zelf te verhuizen? Bespreek dan tijdig een bestel- of een aanhangwagen. Doet u liever een beroep op professionele hulp? Dan kiest u het beste voor een verhuizer die erkend is door Official Movers. De lijst vindt u op de website van de Belgische Kamer van Verhuizers (www.cbd-bkv.be). Begin een maand voor de verhuizing oude kranten en dozen te sparen: die komen van pas bij het inpakken. Bestel even-tueel ook verhuisdozen. En spullen die u minder vaak gebruikt, kunt al op voorhand inpakken of demonteren. Ga een maand voor de verhuizing langs bij de bevolkingsdienst van uw gemeente en vraag welke formaliteiten u moet regelen. Ga ook naar uw toekomstige gemeentehuis en breng de bevolkingsdienst op de hoogte van de verhuisdatum. Daar zal men u zeggen wanneer u uw domicilie precies moet wijzigen. Informeer ook naar de dagen dat het huisvuil in uw nieuwe straat wordt opgehaald, de data van de selectieve ophaaldiensten en de ligging van het containerpark. En vraag of er speciale belastingen van toepassing zijn, bijvoorbeeld voor honden. Informeer tijdig uw kabelmaatschappij, internet- of digitale-tv-provider om uw abonnement over te zetten naar uw nieuwe adres. Breng ook uw gas- en elektriciteitsleverancier en de watermaatschappij op de hoogte van uw vertrek: die zullen u uitleggen wat u moet doen om de meterstanden door te geven en het abonnement over te dragen. In sommige gevallen mag u de meterstand noteren samen met de verhuurder of de volgende eigenaar. Check ook bij uw telefoonmaatschappij of u uw vaste nummer kunt behouden. Anders hebt u een nieuwe aansluiting nodig. En vraag ook uw gsm-operator om uw adresgegevens aan te passen. Geef aan uw bank uw nieuwe adres door. Als u overstapt naar een nieuw bankkantoor, vraag dan de overdracht van uw dossier aan. Neem ook contact op met uw verzekeringsmakelaar of -agent en laat uw contracten aanpassen. Uw brandverzekering dekt meestal beide woningen tijdens de verhuizing. Een speciale verhuisverzekering is geen overbodige luxe. Win daarover inlichtingen in bij uw verzekeringstussenpersoon, maar mogelijk kunt u daarvoor ook terecht bij de verhuisfirma zelf. Als u een abonnement hebt op kranten of tijdschriften, breng de abonnementsdiensten dan op de hoogte. Ook niet over het hoofd te zien: uw werkgever, ziekenfonds en de belastingadministratie. Als u zelfstandige bent, moet u ook het btw-kantoor, het sociaal secretariaat en uw boekhouder uw nieuwe adres doorgeven. Werklozen moeten de RVA en aanverwante instanties - zoals de VDAB - inlichten en gepensioneerden hun pensioenkas. Wie sociale bijstand krijgt, moet zijn dossier laten overdragen naar het OCMW van de nieuwe gemeente. Vergeet uw adreswijziging ook niet door te geven aan uw vrienden en familie. Bpost biedt speciale kaartjes aan om een adresverandering door te geven, maar e-mail is misschien nog handiger. Met de onlineservice DoMyMove kunt u met één enkel formulier uw adreswijziging doorgeven aan al uw contacten en dienstenleveranciers (zie kader DoMyMove regelt het voor u). Hebt u gecheckt dat na de verhuisdatum geen lopende bestellingen meer worden geleverd op uw oude adres? Hebt u al uw bibliotheekboeken teruggebracht? U doet er goed aan waardevolle spullen tijdelijk op te bergen in uw bankkluis, anders gaan ze misschien verloren tijdens de verhuizing. Vraag eventueel een parkeerplaats voor de verhuiswagen aan bij de lokale politie. Denk eraan dat u een afspraak vastlegt voor de sleuteloverdracht van uw oude en nieuwe woning. En hebt u al oppas voor uw kinderen en huisdieren voor de verhuisdag? Heeft uw huisdier een elektronische chip? Dan moet u ook de databank van ID Chips op de hoogte brengen van uw adresverandering. JOHAN STEENACKERSUw brandverzekering dekt meestal beide woningen tijdens de verhuizing. Een speciale verhuisverzekering is geen overbodige luxe.