Dat was even opkijken: reclameborden voor VLD-voortrekker Guy Verhofstadt, die er met zijn gezicht niet helemaal opstaat. Zijn kuif, bebrilde ogen, neus en oor zijn te zien. Maar dan houdt de affiche abrupt op. Is er een fout gemaakt? Durft Guy Verhofstadt in deze verkiezingstijd zijn tanden niet te laten zien? Bij de VLD zegt men dat de naam van Verhofstadt wel enorm groot staat. "Dat is nodig, want het is een kleine affiche. Het trekt we...

Dat was even opkijken: reclameborden voor VLD-voortrekker Guy Verhofstadt, die er met zijn gezicht niet helemaal opstaat. Zijn kuif, bebrilde ogen, neus en oor zijn te zien. Maar dan houdt de affiche abrupt op. Is er een fout gemaakt? Durft Guy Verhofstadt in deze verkiezingstijd zijn tanden niet te laten zien? Bij de VLD zegt men dat de naam van Verhofstadt wel enorm groot staat. "Dat is nodig, want het is een kleine affiche. Het trekt wel de aandacht," zegt men op de persdienst, maar voor een verklaring voor die vreemde affiche worden we doorverwezen naar reclameman Noël Slangen (Slangen & Partners). Slangen speelt met die campagne in op het verbod om 20 m²-affiches in verkiezingstijd in te zetten. "Tuinpanelen" mogen wel, maar die zijn wat het formaat betreft beperkt tot 2 en 4 vierkante meter. "Zo'n affiche ziet er groot uit als die op je bureau ligt, maar niet als die in een tuin staat. We zaten dus met een formaatprobleem. En je mag een 2 m²-poster niet benaderen als een 20 m²-exemplaar, wat toch vaak gedaan wordt," aldus Slangen. "De bedoeling is nu met die tuinpanelen van Verhofstadt een bepaalde spanning rond die persoon te creëren. We willen binnen die formaatbeperking een beeld creëren dan intrigeert."Intrigerende beelden stralen leiderschap uit. Dat is getest bij de doelgroep. De vraag is dan ook op wie die campagne gericht is. De die-hard VLD-stemmer zal er wellicht niet mee opgezet zijn, de tégenstemmer zal er ook niet door overhaald worden. Wel de mensen die zich kunnen indenken eventueel op de VLD te stemmen. Met andere woorden: de zwevende kiezer. Slangen: "En dat is één op drie. Van 65% van de kiezers staat de mening vast. 35% beslist pas in de laatste weken voor de verkiezingsdatum en de helft daarvan pas daags voordien." De 'halve Verhofstadt' trekt Slangen ook door in de andere uitingen van de VLD, onder andere in tijdschriftenadvertenties. De partijcampagne wordt immers gedragen door onder meer Verhofstadt. Voor andere VLD-kandidaten heeft Slangen & Partners niet gekozen voor de intrigerende halve-hoofd-aanpak. Mark Verwilghen, een andere VLD-stemmentrekker wordt in profiel en in zwart/wit aan de kiezer getoond. "We hebben voor elk van de 34 kandidaten een andere campagne gemaakt. Dat is meer werk, maar het heeft meer effect," aldus Slangen.